Jump to content

Samme felle til mår og mink?


marius87

Recommended Posts

Mulig dumt spm for noen, men siden jeg ikke kan en tøddel om dette så spør jeg.

 

har lest mange sider om feller og fangst her,mulig jeg har oversett det, men lurer da på om det er finnes en felle som tar både mink og mår?

 

Er en rakker som spiser opp reveåtet mitt , men har bare sett den på natterstid, så vet ikke om det er mår eller mink.

 

 

Evnt noen som har noen tips om noe som duger?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
:shock: conibear 120 til mår!! :roll: nå må dere gi dere minimum 160 til mår er bedre!til mink og undervannssett er 120 ok ellers ikke verdt en tøddel :mrgreen: har kun brukt 160 og 220 til mår men bruker kun syning nå!og syning med rør fanger masse mink og er 100%sikker mot katter og bikkjer og annet som streifer rundt fella!
Link to comment
Share on other sites

Hei Donner! Er faktisk uenig med deg at 120 ikke duger til mår, har brukt både 120, 160 og 220 til mår men mener at 120 er best da den gir mest perfekte slag, aldri opplevd noe annet en momentant død med belisle 120. Bruker bare belisle da den har ekstremt kraftige fjærer.

Med 160 og ikke minst 220 har den lett for å komme alt for langt inn i fellen, ett sakseslag på nakke og mage fungerer selvfølgelig, men jeg foretrekker første slagbøyle over nakke.

 

Når man flår en stor mink ser man at nakken på den er like kraftig som en stor mår, men selfølgelig er snittstørrelsen på en mår større.

Link to comment
Share on other sites

nakken på en mink er nå både mindre og tynnere enn en mår......testa ut de 120 fellene og var absolutt ikke fornøyd med dem på mår!at slaget på 160 og 220 kommer lengre bak kommer jo ann på hvilken avtrekker du bruker :wink: har kun 1 mår med slag litt lengre bak enn nødvendig og ja en god del mår med slag perfekt i sone 1 (hode og nakke)men etter at jeg gikk over til syning er alle mink og mår slått perfekt i skallen og bakhodet så jeg holde meg til den fella !lett er den også å spenne opp og sette ut :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Måren trenger ikke bli mer enn død vet du, og det blir den med 120 :winke1: Du kan helt sikkert bruke avtrekkere som gjør at fellene løser ut før men med 120 kan du bruke den som den er :D

 

Hvis du sammenligner en hannmink på 1,5 kg med en mår på 1,5 kg så har minken kraftigere nakke enn måren, største mink jeg har fanget veide 1,8 kg og vet om andre som har fanget større, mener det var en på kammeret her som fanget en på godt over 2 kg i fjor.

 

Men som jeg nevnte er jeg selvfølgelig enig i at gjennomsnittsstørrelsen er større på mår.

 

Er forøvrig enig med deg i at syningfella er ei god enkel felle å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...