Jump to content

Hornady GS-1500


Skyttergutt

Recommended Posts

Skal investere i en elektronisk kruttvekt, og lurer på om noen har kjennskap til Hornady GS-1500?

Skal ikke brukes til å måle krutt med det første, men derimot brukes til å veie kuler, for å sjekke om de har lik vekt. Jeg har ikke noe som helst peiling når det gjelder hjemmelading, så jeg tenkte jeg kunne stille noen spørsmål her. Jeg lurer spesielt på om dette er en god nok vekt til mitt bruksområde, og hvis ikke, finnes det bedre alternativer i omtrent samme prisklasse?

 

 

PS

link til siden hvor jeg fant vekta

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/438260

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

kan du si noe om den klarer å huske tareringa? f.eks at du setter den tomme kruttskåla på vekta og trykker "Tare", for så å fjerne kruttskåla og deretter sette den tilbake og vekta går i 0. Deretter gjentar du det med samme resultat..? Jeg har en billigvekt som vandrer med 5gr når jeg gjør denne testen.. Vil nødig kjøpe en med samme sykdom..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hornady GS-1500 tips hvis den har begynt å måle feil.

Hvis vekta selv etter kalibrering og nullstilling fortsatt viser feil vekt og eller ikke holder på nullstillingen kan det skyldes støv/krutt partikler inne i vekta.

I mitt tilfelle startet dette etter ca 6 mnd bruk, jeg skulle kontroll veie innkjøpte kuler og til min store overraskelse viste vekta alt for mye, selv om den viste 100g når jeg benyttet den medfølgende 100g vekt. Jeg kalibrerte , nullstilte etter alle kunstens regler, men kulevekta viste alltid for mye, kuler som skulle veie 124grains viste konsekvent 133+ grains. 158 grains viste 170+ grains.

Jeg ble da først bekymret med tanke på kruttmengde jeg hadde brukt, men konkluderte med at vekta konskvent viste for mye, altså hadde jeg laget alt for slappe ladninger.

Det kan jo også være mindre heldig og ihvertfall med tanke på presisjon og ikke minst hva med faktor, her har jeg nok uten å være klar over det hatt for lav faktor..

Kjøpte en Dillon vektstang vekt og kontrollerte kuler, da ble det helt andre tall og kulene var alldeles ikke så gærli med tanke på vekt , svært lite avvik i fra hva produsent oppga og kontroll utvalget av kuler viste marginale forskjeller, altså helt ok.

 

Men hva er tipset for å få Hornady vekta på beina igjen - jo åpne batteri deksel, fjerne batteriene - skru løs de fire små stjerneskruene i bunnen av batterilommen, åpne deksel på toppen og nå kan hele metallplaten/vekta løftes forsiktig ut.

Rengjør forsiktig med en tørr bommullspinne mellom metallplate og selve vektenheten, i mitt tilfelle falt det da ut en bitteliten klump med ukjent opphav- men sikker noe kruttpartikler blandet med olje/hyslefett etc. Sett vekta forsiktig sammen igjen og skru fast - voila - nå viste vekta korrekte mål igjen og Dillon og Hornady var nesten helt enige om vekt, det differerte på 0.1 grain.

Nå er jeg mye tryggere - og har 2 vekter som kan kontrolleres opp mot hverandre - forsåvidt noe alle burde ha - ved tvil om den digitale er på "bærtur"

 

Og nå til trådstarter - ja en helt grei vekt når den bare får rette arbeidsforhold, vær forsiktig med kruttsøl og skitt/støv - alltid oppbevares i eska si.

Min erfaring er at den holder på "tarering" ganske bra.

Negativt er at den skrur seg av alt for fort når den ikke benyttes, det kan ikke være mer en 1 minutt eller noe sånt før den går i svart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...