Jump to content

trekk med hund - tips & triks ?


joakim88

Recommended Posts

Har en Alaskan Husky som jeg har begynt og trene trekk med, og det går egentlig veldig fint. Når jeg spenner på meg skia og hu får på selen selv, så er det full guffe og det kan liksom ikke gå fort nok :)

Men er det noen som har ett tips til hvordan jeg kan få henne i trav og ikke bare full spiker ? Hadde vært kjekt om jeg kunne tatt litt lengere trenings turer med henne, og da må det gå an og få henne i trav.

Trekker fint og føler jeg har god kontroll på henne i løypa, men jeg savner litt den trav gangen :)

 

håper noen kan komme med ett lite innspill :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Joakim,

 

Siden du skriver at du "har begynt" å trene trekk, antar jeg at vi snakker om en unghund?

Hvis det stemmer, så ville ikke jeg begynt å bremse tempoet ennå. Det gjelder at hunden synes dette er kjempegøy!, og unghunder liker å løpe fort.

95% av alle familie-hunder som trekker, jobber ræva! og grunnen er at hundene ikke synes det er noe enorm stas å jogge foran i timesvis, aleine. Det er veldig mye enklere å legge på bremser på en god motor, enn det er å gjøre en ræva motor god.

 

Mitt tips, hold full sprut inntil hunden er litt mer dreven som trekkhund. Etterhvert som den blir eldre kan du begynne å roe ned litt. Det gjøres enkelt med å bremse tempoet, si rooooooooolig og ellers holde kjeft.

Link to comment
Share on other sites

TAKK :D

Ja, dette er en ung hund som bikket året forrige uke. Vi har jogget litt tidligere for å bli vant med sele og komandoer, og gått over til ski litt forsiktig nå. Men da skal jeg la henne løpe det hu makter, og heller legge inn litt flere pauser. Det skal sies at jeg har fått mye gratis, da begge foreldrene gikk i spann, og gleder meg til det blir lange turer innover i skauen :)

 

Men vil bare si til alle som leser denne tråden og kanskje er litt i tvil om hvordan det er med Husky rasen og oppførsel:

Det har ikke vært noe problem siden den dagen vi fikk henne, og går like fint i bånd som uten. Kommer på kommando, og bjeffer ikke.

De krever en del oppmerksomhet og liker lange turer osv, men sånn er det når man skaffer seg en hund.

Like god familie hund som det er en tur kamerat :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...