Jump to content

Fare for bjørn ved åtejakt på rev?


x-bolt hunter

Recommended Posts

Kanskje et snodig spørsmål for noen, men jeg må spørre:

 

Jeg har en hytte i et område ved nordlandsporten, og det er bjørn i området.

 

Selvsagt ønsker jeg rev på åtet, og det gjør meg ingenting om mikkel rusler rundt i området (hele familien bruker hytta, og vi har 2 hunder også).

 

Men ved å bruke disse blod-dynkede åtene; er det stor fare for å trekke til seg bjørn i området, slik at hytta blir et fremtidig bamse-skogskjøkken?

 

Det er et seriøst spørsmål, så det hadde vært hyggelig og nyttig om noen kunne dele noen tanker om dette.

 

Takk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Åtejakt foregår stort sett på vinteren og da ligger jo bamse og slapper av i hiet sitt så da er det jo ingen fare.

 

Ja, det er sant. Jeg bare tenkte på at bamse kan ta noen rusleturer midt på vinteren også - dog ikke langt fra hiet sitt. Den finner så og si aldri mat på disse småturene, men hvis jeg har rigget opp et blodig grillparty for rev, så....

 

Nei, det går nok bra.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev for noen dager siden, så tar bjørnen noen turer selv på vinteren.

Nei, det gjør han normalt ikke. :winke1:

 

Derimot hender det av å til under den perioden da bjørn normalt ligger i hi at bikkja oppdager/oppsøker bjørn i forbindelse med annen jakt.

 

I dette tilfelle dreier det seg mest sannsynligvis om en ung bjørn da de ofte kun har en gran eller et tett buskas som ”hi”.

 

I artikkelen du linker til så fremgår det der at:

 

”Brødrene var i helga ute i skogen for å jakte elg. Angrepet skjedde da 55-åringens elghund oppdaget noe i buskene”

 

I takt med at antallet bjørn øker skjer dette dessverre mer eller mindre regelbundet og det er kun noen år siden det fikk en tragisk utgang. :trist:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...