Jump to content

Eley, Gyttorp, Saga brukte leirduehylser; brukelige?


Truttofil

Recommended Posts

Hepp!

Fant et lass med brukte hylser, og lurer veldig på om de lar seg bruke igjen? Ja, ser at jeg kan dele de osv, og det skal jeg gjøre så snart jeg får tak i noe å dele de med, men er det noen som faktisk har brukt disse tidligere? Hvis du har, svar gjerne, hvis ikke, IKKE svar takk...

 

Hylsene er som følger:

Eley VIP Steel, Gyttorp Steel Max, Saga eurotrap steel-24

Samtlige er plastikkhylser i 12/70, og er brukt med 24gr 7er stål originalt.

 

På forhånd takk for svar. Takk på forhånd også til alle som IKKE skriver "svar" aka bare bambus...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Gyttorp Steelmax, de jeg har er blå. Kuttet disse i to og trukket sluttningen at det dreier seg om Fiocchi-hylser. Og de fungerer utmerket. Men du skal være klar over at det har kommet en ny "utgave", de jeg har sett de siste årene er sorte, og er ikke likedanne som mine. De nye ligner på cheddite sine, men er trolig noe annet, mener og ha sett at de funderes på om det er en produsent som heter UEE eller noe sånt.

 

De to andre har jeg ikke prøvd.

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt alle 3. Eley VIP Steel har vært blå i farge og Cheddite hylser. Gyttorp Steelmax har jeg brukt i to varianter, begge med svart plast. En er Cheddite, den har hatt forniklet cullot, den andre Steelmax'n jeg har brukt er en Fiocchi, den har vanlig messing cullot. Saga Eurotrap steel har jeg brukt, mine har vært blå i farge, men har også hatt andre farger og har alle vært Cheddite hylser.

 

Kvalitet? Dette er hva amerikanere generelt kaller "Eurotrash" - og de har delvis rett. Plastkvaliteten er høyst ymse, og siden ammunisjonsfabrikkene kjøper hylser om hverandre, så er det umulig å si hvilke hylser som er av hvilken produsent sånn på generell basis. Det sjekkes.

Jeg har gått helt bort fra Saga hylsene - mine har vært av så dårlig plastkvalitet at det har vært nærmest ubrukelig. Steelmax hylsene kan jeg få en to-tre omladninger på i heldige tilfelle. Eley VIP steel hylsene har jeg bare prøvd 1 gang, og kan egentlig ikke si så mye om plastkvaliteten.

 

Interessant det Kobble sier om Steelmax hylsene han har sett - som ligner Cheddite, men ikke er det... Har også sett de ryktene om UEE eller noe sånt. I RCBS ladebok står det om Cheddite i kal 12 at "some subtle differences in basewad construction have been identified". Står også at Cheddite lagde over 900 millioner hylser og over 1 milliard tennhetter i 2003, så det er ingen liten produsent vi snakker om.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Eley eies av Maxam konglomeratet som bla er storprodusent av eksplosiver og krutt.

 

As with Rio cartridges, Eley shells are loaded with components sourced within the European Union and propelled by Maxam powders

 

Eley hylsene kan være Cheddite med en variant av basewaden som tilsynelatende er gjennomgående ved flere patroner typer eller så produseres de av Maxam og er annerledes av den grunnen.

Eley har dessuten den uvane å lade endel i 67,5mm med usedvanlig romme hettehull, plasten er dessuten noe av det tynneste man kan finne.

 

Jeg styrer klar av Eley uansett kaliber. Lader med det meste fra Gyttorp eller Nittedal og har egentlig den mørke blå Clever Mirage som klar favoritt, den røde er ikke like bra. Skal sies at jeg aldri har ladet en lerduehylse mer enn en gang, tilgangen er for god til det.

 

Venter 500 Win AA HS i posten, disse skal være absolutt best og bør holde 10-12 ganger glatt.

 

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...