Jump to content

Løvejakt


x-force

Recommended Posts

Tror retten I RSA har forbudt "canned hunting" slik den var praktisert enkelte steder. Hvis jeg ikke tar feil, er det nå minstekrav til størrelse på jaktterrenget og krav om at løven skal ha vært fri minst 24 måneder. Det er vel også bedre å la mye av jaktpresset komme på "oppdrettsløver" enn på en allerede presset vill bestand. Uansett mener jeg at EU ikke skjønner en dritt av hvordan viltforvaltningen I RSA fungerer. Dette er et utslag av vår felles fiende, dyrevernekstremistenes påvirkning på politikken. En ting er å påvirke, en annen ting er å forby! Resultatet er at løver blir kun å finne I statlige reservater I fremtiden. :evil:

Link to comment
Share on other sites

vet ikke om dette er innført enda!!oppdretterne i rsa gikk rettens vei for å slippe dette men vet ikke hvordan denne saken står! det jeg vet er at som du sier wolverine at tam løvene tar mye av presset på de vilde bestandene og dette er en god sak!! hva som ikke er en god sak er måten mye av jakten foregår på!har vært på noen løve farmer og sett masse store sortmankede løver som er bestillt av amerikanske bolde jegere som har bestillt etter å ha fått tilsendt bilder av de forskjellige hann løvene som er ledige på markedet !synes selv at løver og løvejakt er utrolig spennende men ikke i den formen jakten bedrives i rsa!(finnes selvsakt unntak) derimot skulle det komme ett godt tilbud fra Mosambiqe eller zambia ja da stiller saken seg annerledes :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er enig I at praksisen med å bestille bestemte dyr er mildt sagt usmakelig. Tror selv de fleste amerikanere er enig I det. For dyret betyr det vel lite om det var bestilt på forhånd. Det som verre er at det har vært tilfeller der løven har vært nysluppet, til og med dopet, når "jakta" har finnet sted. Men jeg mener det er kjeltringer over alt, og hele jaktindustrien I RSA burde ikke lide under det. Vinterjakt på drektige elgkoller er etter min mening en svært uetisk jakt. Men vi kan vel ikke forby elgjakt av den grunn. Man må adressere virkemidlene til problemene, ikke generalisere slik EU gjør med et importforbud.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok et tema som kan diskuteres en stund. Har aldri vært i afrika på jakt. Så Jan Guillio sine programmer og synes det var interessant å se hvordan de drev rent oppdrett for jakt.

 

-Ville jeg selv ha dratt på sånn jakt-NEI!

-Er det mishandling av dyr på noe vis- NEI, bedre dyr , bedre trofepris.

-Klarer jeg å bli irritert på de som jakter slik?- NEI

-Får man noengang gjennomslag for å drive jakt slik i Norge - NEI ,ikke sålenge Oddekalv lever.

 

Kan som en kuriositet nevne en kompis som var i Paris for et par år siden. Han var ute på omvisning på Grosbois som er et treningssenter for hest rett utenfor selve sentrum av Paris. (

) Der ligger det et inn gjerdet områder på noen tusen mål og også store skogarealer.Dette var opprinnelig jaktslottet til Napoleon og Ludvig 14. Her er det to egne viltvoktere som har jobb med å røkte bestand av villsvin, hjort, fasan og hare.

Disse jaktes det på en eller to ganger i uken i perioder og man sperrer da av området som det drives i. Fra 20 til 50 jegere som poster.

 

Dette ville til sammenligning blitt som hvis vi stengte av deler av Frognerparken her i Oslo og jaktet ender?? . Skuddene ville bli hørt over hele Oslo på en kald vinterdag. ( Oddekalv ville hevdet han hørte dem til Bergen)

 

Er neppe aktuelt med det første her i Norge og illustrerer kulturforskjeller. Kan jo ikke si at det er feil det de gjør i Frankrike av den grunn???

 

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Nei dette var ikkje "canned hunting", dei jakta på eit veldigt stort tereng i kalahari ørkenen. Da er ein meget god bestand av løver der og dei er ikkje dopa, tamme eller "tillvendt mennesker". Dette er ville løver, noe som eg trur at Oddmund kan skrive under på når han kjem heim. Han har 40 års erfaring med jakt fra nesten heile verden og med fleire turer til Afrika under beltet. Når eg snakka med han på telefonen, så beskreiv han denne jakta som "da mest fantastiske og spennande han har opplevd som jeger". Han er stolt og veldigt glad for da han har fått opplevd.

Her bestiller du ikkje løve ut i frå bilde, men du jakter enten på voksen hann løve, ung hannløve elle ho løve.

 

Hamish Skead skal ha stand på Elverums messa og då kan dei som vill komme inn der og sjå videoen frå denne jakta, så kan de jo bedømme jakta etter da. Løve jakt er nok ikkje for alle, men da er jakta som holder løvebestanden oppe. Jakta gir løvene ein stor verdi, og da fører til at den blir beskyttet mot ulovleg jakt (da er iallefall da eg blir fortalt av dei som driv med løve forvaltning)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...