Jump to content

Eldre russer 1958 mod


El-JoniZ

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har ei urgamel hagle, en eldre russer 1958 årgang, trolig en star baikal som jeg lurer på om det fungerer å skyte vismut hagl med ? Jeg er ganske så sikker på at løpet ikke tåler stål, men ettersom bly ikke er lov å bruke lenger så er det interressant å vite om noen av alternativene vil gå i min hagle... Hvis ikke blir det vel på tale å kjøpe seg en ny hagle, selvom den jeg har vekker minner og er en utrolig god og fin hagle for rypefjellet.

 

El-JoniZ

Link to comment
Share on other sites

Vismut og Tungsten Matrix skal oppføre som bly når det gjelder trykk i hagla. Men er du i tvil lønner det seg å få en børsemaker eller en våpenkyndig til å se på hagla. Men hvis du vet at den tåler bly, skal ikke vismut være noe problem. Men unngå Stål og Hevi Shot

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Model IJ-58 står det på siden. Kan legge ut noen bilder av den om ønskelig, men har lest endel artikler om alt. til blyhagl i gamle hagler og det frarådes å bruke stål i disse hvis de ikke er spesielt merket. (og det er den ikke). Vismuth skal gå så det suser som muligens det eneste alternativet til bly i hagla mi. Tungsteen matrix om mulig senere, men et annet trykk enn ved bruk av bly og vismuth.

 

 

EDIT: Har forøverig googla litt (skulle gjort det med en gang, men var usikker på korrekt mod) og fant ut at den ikke kan skytes med stål.

 

Takk for all hjelpen uansett.

Link to comment
Share on other sites

IJ-58 er ikke spesielt gammel, produsert på -80tallet. Jeg har en slik selv, styggeste sxs russerene har laget med smakfull "gravyre" og flotte, hvite "effektplater" på kolben. Men smeller hver gang!

Har ingen betenkeligheter med å skyte stål lerduepatroner i min børse, de holder et lavt trykk, og børsa har omtrent 0 verdi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...