Jump to content

Hva er det beste føre når du skal trene drever? snø kansje?


zenta100

Recommended Posts

Det er vel ikke noe forskjell fra Drever til andre drivende raser. Det beste føret etter min erfaring er barmark, overskya, minst mulig vind, 2-6 pluss og varm bakke, altså at bakken er litt varmere enn lufta. Da blir det "lokk" med god vitring over bakken. Faren med unge bikkjer på snøføre en langt første sesong, kan være at de jager/går for mye på synet av spora. Ellers kan snøføre være fra umulig (på hare iallefall) til forbausende bra. På snøføre syns jeg det ofte er best med rimelig ny snø og rett over eller rett under null.

 

Gjelder dette en Drever som skal våkne på rådyr, vil nok noen turer på sporsnø være en vitamininnsprøytning, men ikke overdriv. Den kan blir for overfladisk, selv om dette sikkert retter seg etterhvert

Link to comment
Share on other sites

det er jo litt enklere å ha kontroll på va den faktisk jager/spårer på.men min erfaring med unghund er at det går bedre og bedre utåver høsten,helt til det kommer snø da blir det fort litt tull.ser ut som de bruker synet mer,og da blir det ofte tull når det blir mye spår i kryss og tvers.men så sjerper de seg litt etter vert,så går det fremover.typisk for første høsten.

dette gjelder hovedsak hare.

når det gjelder rådyr så endret det seg ikke noe serlig når snøen kom.

men rådyr var en lek for hunden i forhold til hare :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Trene drever på kram snø er bare fint. Men løs snø så den puster snø inn i lungene er ikke bra. Da kan de få lungebetennelse. Jeg brukte ikke min i over 10 kalde og 10-15 cm snø. Dette var i sin tid råd fra oppdretter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...