Jump to content

snu sikring på Franchi Fast Black?


stich_it

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Siden ingen svarte, jeg ikke fant noe definitivt andre plasser på nettet og jeg ikke fikk svar fra Franchi tok jeg saken i egne hender og trødde til.

 

konklusjonen for meg er ja det går nok ann men jeg har ikke verktøyet som er nødvendig for å få ut den låsepinnen som holder nede fjøra som igjen er det som holder fast sikringen slik jeg ser det.

det skal vist være en enkel og grei jobb på benelli halvautoer, men på franchien min virker det som jeg mer eller mindre må demontere hele avtrekkermekanismen, noe som ikke var så veldig vanskelig (litt værre å få den sammen igjen greit med alt på riktig vei og plass).

 

Så nå som jeg ikke bare har en problemstilling men og ett ( i mitt hode) greit løsningsforslag tror jeg at jeg skal prøve å ta kontakt med en våpensmed.

Link to comment
Share on other sites

Jada, takket være kundevennlig XXL i Kristiansand (der jeg kjøpte hagla) er sikringen nå snudd kostnadsfritt og kjapt.

 

Våpensmeden der mente det var en enkel jobb å gjøre selv men gjorde det uten videre sommel for meg etter jeg forklarte at jeg ikke hadde riktig verktøy og så det som litt teit å kjøpe det, bare for å bruke det en gang :P

Link to comment
Share on other sites

det vil jeg tro ja :D

 

Du kan prøve selv med å følge instruksjonene som de henviser til her:

Du er nok ikke spesielt klønete, men det høres ut som at sikringen din er satt til links. :D Nå skjønner jeg hvorfor du føler at sikringen er farlig og treg i bruk.

 

Som standard leveres M1 recht-haglene med sikringene stilt motsatt av det som du beskriver. Dvs. at de avsikres ved å trykke knappen fra høyre side og mot venstre. Og da er det ingen fare for at våpenet skal bli avsikret ved press mot kroppen.

 

Uansett, så er det en lett ti-minutters jobb å snu sikringen på Benelli M1.

Sakset fra http://www.thefiringline.com/forums/showthread.php?p=1484711

This will work with both the NOVA and the M1.

Here's what to do.

Take out the trigger housing.

Relieve pressure on the safety button if desired by drifting out the solid pin just behind and above the trigger.

Drift out the roll pin at the top of the trigger housing, the one behind the trigger and directly above the safety button.

Watch out, or put a piece of tape over the hole at the top of the housing (look down the hole to see the roll pin running across) so you don't lose the spring which holds the detent pin. It will fly out as you drift the roll pin.

 

With pressure from the detent pin removed, reverse the safety button.

Next, insert and compress the detent pin spring with a punch while drifting the roll pin back across the channel (it's a three hand job).

If the roll pin doesn't seat all the way (I hate roll pins), just get it most of the way, or replace it with a piece of solid drill rod if you have the right size. (And if you removed the solid pin just above the trigger, press the trigger back slightly and replace said pin.)

You're done! Reassemble the gun.

 

eller ta kontakt med en våpensmed/butikk og spør om ikke de kan gjøre det for deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Vel, det går, på noen hagler.

 

På min ble sikringa snudd hos våpensmed da jeg ikke hadde nødvendig verktøy.

 

avtrekket ble funksjonstestet OK og jeg fikk den tilbake.

 

men når jeg i vår pusset klar hagla før leirdueskyting var det ikke lengre funksjon i sikringa. dvs jeg kunne trekke av med sikringen "på".

 

leverte den inn til våpensmed på nytt og det ble fabrikkert en slik tapp som man dytter på som var speilvend av den originale og dermed laget for linksbruk.

 

snakket litt med våpensmeden om det som skjedde og hva grunnen kunne være og det eneste han kunne tenke seg (og jeg sier meg med min begrensede kunnskap enig), var at toleransene i produksjonen er litt større enn i produksjonen av Benelli dvs mer slingringsmonn. så det er litt tilfeldig om man vil få en vellykket "snuoperasjon"

 

 

Min kostnad på å få laget ny (siden jeg ikke tenkte på å spesifisere links sikring som en del av kjøpet :oops: ) var totalt 500,-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...