Jump to content

Orrfugljakt


Kim Ruben

Recommended Posts

Har gått til innkjøp av lokkefugler til orrfugl. 3 høner og 3 haner!

I disse dager hvor det ikke er kommet snø og bakken er frossen så knaser det helt forjævlig når man går. Smygjakt blir derfor ei tøff oppgave.. Derfor har jeg planlagt å postere på orrfugl i helgen! :D

 

Kan tenke meg at det er mange jegere her på Kammeret som kan hjelpe meg litt så jeg får uttelling på dette her.

Jeg kjenner ikke til spillplasser, og har ikke fløyte å lokke inn fugler med. Duger det om jeg er ute mens det ennå er mørkt og plasserer fuglene mine på bakken på myr, forså å sette meg i skjul å vente? Burde jeg være i skillet mellom furu/granskog og fjellbjørkeskogen?

Hvor er orrfuglen??

TUSEN takk for alle tips dere måtte gi meg! :)

Link to comment
Share on other sites

Uten å være skråsikker tror jeg du skal vente lenge hvis du ikke har vært ute og lusket og funnet tradisjonelle spillplasser å sette bulvanene på først. Orrfuglen flyr jo ikke i trekk slik som mange andre fugler man bruker bulvaner på, så å sitte på måfå ved første og beste myr tror jeg du fort vil gå lei av.

 

De beste stedene og lete er nok myr, som ligger innimellom gammelskog/blandingsskog, et par hundre meter nedenfor tregrensen.

 

Men lykke til, selv om jeg er noe skeptisk til denne jakten uten undersøkelser på forhånd! Håper du kan si meg i mot etter å ha prøvd! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver også en del med Orrfugljakt og der jeg har sett mye fugl nå, er i kanten av myrer. Da også gjerne der hvor det er høydedrag (fjellsider) med lyng og bærplanter og med myr i bunnen. De beiter gjerne i skumringen, både om morgenen og om kvelden. Tror jeg ville ha satt ut lokkefuglene om natten. Blir spennende å høre hvordan det går :-)

 

Testet forresten lokkeapplikasjonen til NJFF, var ikke merkbar virkning på Orrene, men skal si den fikk fart på noen ravner. Ble nesten angrepet gjennom tåken (fuglene så ikke meg pga tåke).

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...