Jump to content

Ny børse og trening.


enkristensen

Recommended Posts

Hei!

 

Nå er jeg igang med høstens nest herligste eventyr, nemlig å skaffe meg ny børse :) Underveis kommer jo det spørsmålet som mange stiller seg under en slik prosess, skal jeg gå for en Blaser R93 eller ikke?? Har holdt i Blaser og syntes det kjentes bra ut. Har hatt Sako 75 frem til nå og har vært superfornøyd med den :smile: Jeg starter skytetreningen i slutten av februar og helt frem til jakta. Dermed blir det litt skyting på bane iløpet av den perioden, og det spørsmålet jeg lurer på er: vil jeg bli lei av å måtte legge i 5 skuddet i hver eneste serie?

 

Jeg skal også ha to kaliber da jeg solgte kombien min i vinter, og det jeg skal ha er 6,5x55 til trening/småvilt og 9,3x62 som er kappet ned til 45 cm med lyddemper for storviltjakt.

 

Jeg ønsker ikke en mauser mot blaser diskusjon her for våpenfølelse er personlig og kan ikke påtvinges andre. Jeg må ikke ha løpsbyttesystem, men man vet jo aldri.

 

Jeg ser for meg følgende alternativ i tilfeldig rekkefølge:

 

Blaser R93 prof

Sako 75 ss (blir det dette så blir det ombygd til løpsbytte hos Rafdal etterhvert)

Custom fra Rafdal

 

Optikk vil bli min s&b 3-12x50 med lys og kulebanekompensator.

 

mvh

Endre

Link to comment
Share on other sites

våpenfølelse er personlig og kan ikke påtvinges andre

Her gir du vel egentlig svaret selv. Den av riflene du trives best med (litt vanskelig å svare på for en custom-rifle som ikke er bygget ennå...)

spørsmålet jeg lurer på er: vil jeg bli lei av å måtte legge i 5 skuddet i hver eneste serie?

Spørs hvordan du trener. Du er jo ikke nødt å skyte 5 skudds serier hvis du selv definerer treningsformen, men hvis du skyter jaktfeltstevner som en del av treningen din kan du kanskje se dette som et irritasjonsmoment i lengden. En vei rundt det er da å også ha et løp i .223, der tar magasinet 4 skudd.

9,3x62 som er kappet ned til 45 cm med lyddemper for storviltjakt.

Tenk på om du kanskje skal kappe det på 47cm i stedet for 45cm, dette i tilfelle du skal jakte utenlands. Mange europeiske land har lovfestet minste løpslengde på 47cm. Og husk at i juridisk forstand regnes løpslengden fra støtbunn til munning med sluttstykke i låst stilling, ikke lengden av løpet som enhet. På systemrifler som Blaser, Sauer etc. utgjør dette en forskjell på 2-3cm.

Har forøvrig selv en R93 Professional med 57cm Semiweight løp i .30-06 og 47cm standardløp med A-Tec Maxim i 9,3x62. Kan vanskelig forestille meg at du ikke skulle bli fornøyd med en slik rigg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...