Jump to content

Ladedata 200gr barnes ttsx 30-06


baikalgutten

Recommended Posts

En massiv 200grs kule er veldig lang, med plastspiss enda verre og vil gi lav hastighet med der tilhørende dårlig ekspansjon. Siden den er så lang vil den også være svært ustabil, noe som bare blir verre av lav hastighet og lite ekspansjon og jeg kan med 99% sikkerhet si at kula ikke vil være stabil i retning etter treff og vil høyst sannsynlig tumle.

 

Den kula er rett og slett veldig lite egnet til kaliberet, faktisk så lite egnet at jeg vil si den er uegnet. Selv 180grs TTSX vil være helt på kanten stabilitetsmessig. Sjekk testen i jakt på Vor-TX ammo fra tidligere i år, på tross av ganske så bra hastighet var det allerede der problemer med stabiliteten.

 

Massive kuler i 30-06 er 150/165grs. Den letteste er best, flatere kulebane og mindre rekyl er bare ett ekstra pluss å ta med seg

 

Godt råd - bytt den pakken med kuler i noen med vekt passende i 30-06. Du har rett og slett bommet med kulekjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg var red for å, men fyren på jakt og filuft anbefalte denne fremfor de andre.

har ladet og testet litt i dag og det gikke overaskende bra.

56.5 gr norma mrp , col. 85, remington hylser, cci hetter ga 785 ms. det ga 26 mm samling på 100 meter uten at det var den bese skytinga fra min side. testa ekspansjonen i vannkanner på 100 meter og kula ekspanderte fult ut (16x25 mm) og stoppa i 4. kanna

så synes den var brukandes... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tilbudt meg å bytte med deg, men jeg er usikker på om jeg klarer å stabilisere 200 grains i mi Blaserpipe. Tanken var egentlig å ha 200 grains, men Barnes oppgir twist på 1:10 eller kjappere, og mi pipe er 1:11.

 

Høres jo ut som det er stabilt nok, men prøv noen skudd på 200 meter eller lengre, så ser du fort om hullene er runde eller ikke.

 

Eventuelt så kan vi utveksle postadresser på PM, og sende hverandre en neve kuler for testing.

Link to comment
Share on other sites

Trur nok trykket er høyt nokk ja. Ser det blir brukt 59 gr mrp på 200 gr oryx og det gir 791 ms i ladeboka 6, men der er det jo mer plass i hylsa med kortere kule og nomahylser som er mye rommere en remington.

Hadde jo vert fint om noen kunne teste ladningen min i Quick load å finne ut va som er maks ladning :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

200grain barens går som bare det i 3006 men dårlig i 308. Fikk å beskjed at det var bortkastet å prøve men prøvde å det funker.

Har jaktet med gamle barens x i 200grain før og gikk over til tsx da den kom og det gir god efekt og bra presisjon i våpnet mitt men må pusse etter 15-20 skudd for da begynner det å spre. Har ikke målt hastighet men får stort sett gjenomskyting på elg og den går nesten ikke etterpå 0-50m. Har skutt dyr på 160m med inn i bogfjøla og ut knust den bogknute på andre siden og borte. Lite kjøttødleggelse og elgen på 192kg datt i smellen.Er 2 stk som jakter med dette å vi har funet kunn 2 kuler som er en sikkelig sopp og da er det nesten så dem detter ut av skinne og det er skutt ganske mange med denne amoen.

Har å prøvd på 300m og er fortsatt runde hull i skiva men den detter en del. Så har du rette twisten så går det fint. Men fort å få veldig mye trykk med homogene kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...