Jump to content

Dachs - tips


JoakimV

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg planlegger å kjøpe meg en strihåret dachs til drivjakt på rådyr. Dette er min første hund, og jeg har noen spørsmål (samboeren min har hatt dachs i oppveksten, men ikke brukt til jakt).

 

Vi er begge i full jobb. Hvor lang tid går det før valpen klarer seg alene i løpet av en vanlig arbeidsdag? Jeg lurer på om det er mulig å kjøpe hunden nå, eller om jeg bør vente til sommeren når det er ferie og man kan være med den hele tiden.

 

Hvor lang tid går det før den blir moden for å tas med ut i skogen?

 

Hvilke kenneler kan dere anbefale for å få en god jakthund som også har godt gemytt? Utseende spiller mindre rolle, selv om samboeren min helst vil ha en strihåret hund som har minst mulig stri pels. Altså at den har forholdsvis glatt strihåret pels.

 

Beklager hvis spørsmålene høres enkle ut - dette er som sagt min første hund.

 

Takk for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

Jan Clausen selger en hannbikkje etter Kvilestads fibbe og Hvärstas hvästanvind. Den har en liten haleknekk, men er ellers kjempefin. Den er 3.5 måned gammel nå og er klar for levering. Er vel halv pris og.

Faren er vel nordens beste dachs, og morra har 5 førstepremier på drev.

Jan er veldig hyggelig og jeg har selv kjøpt en valp derfra.

 

Sjekk ut Kennel Moltemyra.

Link to comment
Share on other sites

Du bør ha minst 3 uker fri med valp som kommer i nytt hjem, la den gjøre seg trygg der først, men skal sies jeg hentet valp 15 desember, og han var med meg over alt i begynnelsen i steden, på jobb og til venner osv.

Så sov han i buret ved siden av senga de 2 første ukene, så flyttet jeg buret gradvis ut i stua, ikke noe problem det.

Så tilvendte jeg han å være alene, først 5 min, så 10 minutter osv.... han var da i buret sitt.

Så når han var 1.5 år fikk han gå fritt i huset, da hadde han lagt av seg bitetendenser på alt som var spennende.

Det er stihåra dachshann jeg har, snill som dagen er lang.

 

Edit: Jeg slapp min fra begynnelsen , hentet han etter 16 uker riktignok, så han gikk løs til å begynne med her hjemme.

Fikk første rådyrlosen 7mnd gammel, der jeg fikk se dyrene.

 

Lykke til med valg av valp. :)

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...