Jump to content

storfebein til bikkja?


joakim88

Recommended Posts

Det er som du sier, veldig mye forskjellige svar å få avhengig av hvem du spør. Så det eneste jeg kan gjøre er å fortelle om mine erfaringer (med spetser)

- Spets1 (en jeg hadde tidligere): fikk det meste av bein og det gikk bra.

- Spets2 (ikke min): får absolutt alt av mat, rester og bein. Spiser i tillegg stein, alle små ting av metall og har til og med fortært tegnestift. No problemo!

- Spets3 (den jeg har nå ): var ganske forsiktig, men gav ham ganske stort bein av hjort etter slakting. Resultat: Sprukne jeksler nede på begge sider, trekking hos dyrlege og "litt" tynnere lommebok.

 

Så: Jeg kommer til å være enda mer forsiktig framover. For meg er det ikke verdt risken. Vi oppdaget heller ikke de ødelagte jekslene før hunden hadde skikkelig vondt. Stakkar.

Link to comment
Share on other sites

Ferske rå bein kan du gi hunden din med god samvittighet. Det er godt, sysselsettende og tannrensende (rene kinderegget jo :lol: )

 

Dersom beinet får bli utsugd (stygt ord jeg vet...) så er det en fare for at det blir sprøtt og sprekker og dermed kan det medføre trøbbel for bikkja. Trøbbel som i skarpe kanter ned i mage-tarmkanalen og medfølgende veterinærbesøk. I verste fall går det riktig ille.... min ene hund holdt på å stryke med så jeg er nå veldig påpasselig på at beina er ferske.

Link to comment
Share on other sites

det er ferske bein rett fra slakteriet, ikke kokes de eller behandles på andre måter... og dette er IKKE daglig kost, blir som en ekstra belønning når vi er på fjellet etter rypene eller ved en lørdagskveld osv :) potetgull på meg, bein på hunden = en rolig fin og flott kveld :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...