Jump to content

Innbilt svangerskap - Erfaringer under jakt


Bein

Recommended Posts

Jeg har en beagle på tre år som alltid har hatt mye jaktlyst, men litt treg på utvikligen, dvs endel roting, men ser fremgang!

 

Hennes sterke side har alltid vært å få haren raskt på beina, ( losen trenger fortsatt trening :) ). Hun er også ganske løs, men jeg hører forskjell på støting i fot og når hun får den på beina. Intesiteten på støtingen pleier å eskalerer rett før uttak (jo "varmere" fot jo mer støting).

 

Jaktsesongen startet bra med kjappe uttak og loser opp mot en time ( bedre enn de fleste rundene i fjor). Jeg hadde så 2 ukers opphold før avreise til fjellet for en full uke med jakt.

Spent var jeg på første slipp og fotarbeidet var raskt igang, etterfulgt av støting i foten som også økte i intesitet jo lenger ut på strengen hun kom, men til min store overraskelse ble det aldri uttak! Hun begynte til slutt å gå tilbake til beiteplass for å nøste på nytt.. samme resultat. Sånn var hver eneste dag hele uka!! 3-4 timers arbeid i fot, noe med lav intesitet og noen med høy... Men hun fikk ALDRI ut haren.....

 

Kjente overhode ikke bikkja igjen i jaktsammenheng (dog ellers virker hun helt vanlig, jaktlysten er på topp).

 

Gjør så den oppdagelsen at hunden har innbilt svangerskap, og regner meg frem til at den har startet midt mellom siste jaktdag "hjemme" og første jaktdag på fjellet.

 

Er dette en god forklaring på hundens manglende "avslutningsegenskaper", dvs få haren på beina eller er andre årsaker mer sannsynlig ? Eventuelt hvilke ?

Hvis innbilt er årsaken, hvordan burde jeg håndtere dette ? ( Ser jo at dette kan påvirke hver eneste høst fremover)

 

Er det noen andre med drivende hunder som har erfart lignende oppførsel i jaktsammenheng ?

Fint hvis dere vil dele erfaringer med innbilt svangerskap under jakt, så kanskje noen sammenligninger kan trekkes! :)

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan innbilt svangerskap påvirker jaktegenskapene til hunden, men skal ikke se bort fra at det kan være årsaken. Jeg hadde ei dachs tispe som fikk innbilt svangerskap etter hver løpetid og det var svært irriterende. Heldigvis finne det medisin. Jeg brukte galastop med det samme jeg oppdaget innbilt svangerskap på hunden. Tror det tok ca ei uke før hun var normal igjen

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg av en bekjent oppdretter av jakthunder (støvere) og dyrlegen min fått anbefalt å fjerne livmoren.

 

Dvs ikke bruke GALASTOP vet, dyrlegen mente dette kun stoppet melkeproduksjon og gjorde lite med hormonene.

Oppdretteren mente tisper ikke ble påvirket jaktmessig ved fjerning av livmor og hun skal jo uansett ikke avles på siden hun er alt for løs.

 

Tanker/Innspill ?

Link to comment
Share on other sites

Fikk galastop av dyrlegen i dag. Jemt tispa mi har fått innbilt. Hun ble brukt på lørdag og var brukande på første slippet men da hun kom tilbake var det skopusser tendenser. OG det er ikke vanlig. virker slappere enn vanlig, noe som var normalt i henhold til vet. Så jeg får se hvor effektivt det er. 6 dagers kur

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Innbilt er nok nå mer eller mindre over. bittelitt melk igjen men veldig lite..

Hadde nytt slipp i går etter 2 ukers pause, uttak etter 5-6 minutter og full klamp uten tap i en time!

Da ble losen desverre ødelagt av en Dunker som kasta seg inn i sporet og dro etter, plutselig var de side om side i full los, og det ble dødtap for dem begge i løpet av få minutter....

 

Uansett.... Bikkja mi er tilbake :) :) !

 

Og det blir kirurgi etter sesongen...

Link to comment
Share on other sites

Kirurgi for å fjerne livmoren?

 

Dersom bikkja mi hadde påvirkes såpass av innbilt svangerskap, ville i hvertfall IKKE fjernet livmora og satt ENDA mer hormoner i spill i frøkna.

Derfor hunden din reagerer på innbilt svangerskap er nok pga alle hormonene som løper løpsk - noe det også er stort sannsynlighet for at det vil ved å fjerne livmoren. Hunden er 3 år, og mye kan skje hormonmessig enda.

 

Her skjer det også at det er innbilt svangerskap. Keira har hatt ett, året hun var tre år (i fjor), i år har hun ikke hatt. Enkle ting for å unngå det, er å fjerne alt som gjør at hundene kan lage seg et rede (tepper osv). Pipe-leker bør bort, sammen med andre ting som dem kan knabbe med seg som "valper", eks. sokker og klesplagg, bamser ol.

Økt aktivitetsnivå er også en pådriver for å forebygge, og hvis dem først har fått innbilt svangerskap så er det en fin måte til å få det til å gå over.

 

Dere menn burde vel vite det at man kødder ikke med hormoner!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...