Jump to content

Blaser/Sauer 202


Engø

Recommended Posts

Hallo!

Nå bryter jeg vel opp roen her i Blaser tråden men trenger råd :)

 

Har til nå jaktet med tung rifle i 6,5x55 og ønsker meg et "jakt" våpen og ikke bane våpen lengre. Sånn som Norge er den dag idag har jeg bestemt meg for systemrifle uten tvil. Men så er jeg fortsatt en ung pjokk som så vidt har felt sin første elg og har liten erfaring rent praktisk. Har veldig lyst på Blaser pga løpsskifte, og ikke minst rett trekker systemet. Liker dette veldig godt!

 

Men har en Sauer patriot på laget, han sier kjøp Sauer for det er så mye "lea-mikk", altså mye deler mener han på en Blaser som ryker. (Han sier det er eneste minuset, ellers har han ikke noe å si)

 

Så mitt spørsmål er hvordan fungerer dette i ren praksis? Tenker på 6,5x55 løp fortsatt og evt 30-06 eller 9,3. Tenkte jeg kunne spørre her inne for her sitter det sikkert mange med erfaringer av Blaser.

 

Sånn jeg har sett ut meg en liten garderobe hittil blir løpene nevnt over, og en liten kikkert til å tusle etter hund med evt og lignende, og en 50mm eller 56mm.

 

Har vel tråkket rett i myra ved å nevne Sauer her inne, men tenkte at her kan jeg få svar :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har solgt Sauer 202en min. Bra våpen, men syntes ikke det er rett våpen dersom man skal ha ett robust jaktvåpen.

Løpsbyttesystemet til Sauer er itillegg for tungvint.

Har Mauser m03 og er godt fornøyd med den, men jeg har bestilt meg en Blaser R93.....

Jeg tror at dersom jeg skulle hatt bare en rifle så hadde det blitt en R93 da i 280 Rem, men jeg er jaggu ikke sikker.

Link to comment
Share on other sites

han sier kjøp Sauer for det er så mye "lea-mikk", altså mye deler mener han på en Blaser som ryker.

Den påstanden tror jeg han skal slite med å underbygge. Blaserne har nok flere deler i slutstykket enn en Sauer 202, men så har den også nedspenner. Material- og byggekvaliteten på Blaser kompenserer for dette i lange baner.

Jeg har en R93 Professional med to løp - et Semiweight .30-06 med Swarovski PV 3-12x50 til bøjakt og et kort standardløp i 9,3x62 med Zeiss Comact Point og A-Tec Maxim til tett skog og når jeg går med hund. Smertefritt løpsbytte på en brøkdel av tiden man bruker med en Sauer, 100% repetisjon av treffpunkt.

Valget mellom Sauer og Blaser (og Mauser 03 og Merkel RX Helix og Merkel KR-1 og S&L og Krieghoff Semprio) koker ned til hvilken rifle du liker best. Alle er topp kvalitet og topp ytelser. Personlig holder jeg en knapp på Blaser og Merkel KR-1 pga. kikkertmontasjene.

Link to comment
Share on other sites

Heller mer og mer til Blaser, men hvordan er dette med våpenpuss? Ser ikke dette som no problem for er allerede flittig med dette, men tenkte om det var noe spesielt :)

 

 

Og løpsbytte mellom 6,5x55 og 30-06 eller 9,3, er det bolthode bytte eller noe da?

Link to comment
Share on other sites

6,5x55, .30-06 og 9,3x62 er alle i kalibergruppe ST, altså samme sluttstykkehode. Hva pussing angår, så er der flere behageliuge faktorer ved Blaser:

- Overflatebehandlingen er utrolig robust, den tåler fuktighet bedre enn den rustfrie Rugeren jeg hadde før...

- Løpene er polert speilblanke innvendig. Dette gir minimalt med mantelavsetning, og det er lett å pusse dem rene.

- Konstruksjonen gjør at når du tar ut sluttstykket ligger kammeret helt åpent. Enklere blir det ikke.

- Hvis forrige punkt ikke gjør det tilgjengelig nok for deg løser du to unbrakoskruer og løfter ut løpet. Unbrakoskruene ligger innkapslet i skjeftet slik at du ikke mister dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...