Jump to content

Ulike typer lokkegås


Maui

Recommended Posts

Da vi var ute i går hadde jeg med 22 lokkegås av kortnebb + 6 kanadagås. Jeg satte opp disse sammen.

Selv om vi var godt kamulerte og lokkegåsa sto fint var gåsa svært forsiktige.

 

Vi begynte å lure på om det var kanadagjessene som gjorde at de ble redde for å komme ned eller omd et kan være noe annet. Det var skikkelig gåsevær med regn og vind...

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute den 6/10 på Innherred i skikkelig regnvær. Jeg satte ut 36 en dimensjonale canadafigurer (klassiske fra 90 tallet), 24 sillosocks og 12 fuds. For å få til volum blandet jeg dem. Jeg skaut på to situasjoner med muligheter for duble og på 5 enkeltgås. Enkeltgåsa var stort sett individer fra større flokker som var litt for dristig for sitt eget beste. :D Hadde det vært flere skyttere enn bare meg så hadde vi nok satset på å la enkeltgåsa fly. Gåsa var interessert, men slo seg ikke rett ned på figurene. Uka før var vi 3 som var ute i prima gåsvær. Da hadde vi 100++ sillosocks, fuds og grågåsskall og gåsa slo seg rett på figurene.

 

Jeg tror ikke at hovedforskjellen ligger i figurene, hovedårsaken mener jeg er at gåsa har vært jaktet hardt på i mellomtida og har lært at det ikke er lurt å gå rett ned. Jeg heller fremdeles til at volum er såpass viktig at jeg også neste gang vil sette ut mine endimensjonale canadafigurer, men de dagene der vi kan stille med over hundre sillosocks, grågåskall og fuds skal canadafigurene få hvile seg i bilen min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...