Jump to content

Tips for andejakta?


Mauser M03

Recommended Posts

Er det noen som jakter and i innlandet? Jeg vet at ved sjøen er det best når flo sammenfaller med sterk vind og at det blir mer ender senere på høsten. Jeg jakter på østlandet og her blir det også mer ender utover høsten, men hvordan virker været inn på trekket her? Er det best i ruskevær her også som på kysten? Sist jeg var ute var det klar himmel og litt vind, jeg så sikkert 60-70 ender på trekket, men de kom sent (for mørkt) og de fløy høyt. Er det noen som har erfaringer å dele med meg? Under hvile forhold starter endene trekket tidligere på kvelden/senere på morgnen og gjerne flyr lavere... :?: Jeg jakter ikke fra båt, kajak e.l.

 

Kunne sikkert lagt dette spørsmålet på tråden "Andejakta 2011", men tror sjansen er større for gode svar i egen tråd...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan begynne med å si at jeg jakter i kystnære områder og ikke i innlandet, men været du beskriver og høyt flyvene ender kjenner jeg meg godt igjen i. Hos oss fører klar himmel og litt vind til det samme. Endene sitter lenger på sjøen, kommer seinere og høyt. Er det ruskevær med kuling og regn så får pipa en annen lyd og endene kommer bare 4-10 meter over bakken.

Link to comment
Share on other sites

En andelokk er veldig effektivt, og selv om det ikke høres veldig ut som om ei and for deg når du blåser i den, virker det som om endene reagerer på det uansett. Det er hvertfall min erfaring.

 

Likevel så synes jeg det er vanskelig, om en ikke umulig, å lokke ender som i utgangspunktet flyr veldig høyt ned til marka selv med lokkeender og fløyte. De som kommer tilbake for en ekstra kikk der jeg jakter, er fugl som i utgangspunktet har flydd forholdsvis lavt, men vært utenfor skuddhold sideveis. Disse er det imidlertid lett å få tilbake, særlig når været er dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...