Jump to content

Fungerende hagle uten forskjefte?


auting

Recommended Posts

Er nybegynner når det gjelder hagle og har nettopp kjøpt min første (Lanber Gyttorp).

Jeg har et lite våpenskap og tenkte å oppbevare forskjeftet der da jeg har lest at dette er en vital del på brekkvåpen med to løp.

 

Men med litt tørrtrening så ser det for meg ut som våpenet er brukbart også uten forskjeftet. Det sier klikk når jeg trykker å avtrekkeren.

 

Er våpenet fungerende uten forskjeftet? Hvordan kan det i tilfelle være en vital del?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke regnet som vital del lenger, om jeg ikek tar fullstendig og helt feil.

 

Håper noen kan avkrefte dette, det vil i tilfellet være dårlig nytt for alle som har betalt tusenlapper for små våpenskap (inkludert megselv)

 

Dersom det blir spent før du plukker av forskjeftet vil det kunne avfyre 2 skudd

men du vil ikke klare å spenne det på nytt uten fortreet

 

Ser dette nå, dersom man bare passer på at våpenet ikke er spent føler jeg meg trygg på å kun låse inne forskjeftet.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke krav om at hele våpenet må oppbevares i våpenskap, det er tilstrekkelig med vital del. Som vital del regnes:

* Sluttstykke, låskasse og pipe for rifler

* For hagler og kombivåpen hvor mekanismen spennes ved at våpenet brekkes regnes forskjeftet, pipe og kolbe med avtrekkermekanisme.

* For enkeltløpete hagler regnes ikke forskjeftet som vital del.

* For pistoler regnes rammestykket, pipe, sleide og sluttstykke.

* For revolver regnes ramme, pipe og sylinder.

https://www.politi.no/aktuelt/nyhetsark ... t_8553.xml" target="_blank

 

Dette står iallefall fortsatt på politi.no

 

Mulig Hassel tenkte på enkeltløpete hagler?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...