Jump to content

litt selvstendig dachs...


Beago

Recommended Posts

hei

tenkte å spørre dere om noen tips igjen.

har en strihåra dachs på 18mnd som fungerer veldig bra nå syns jeg. men må prøve å finpusse litt ting både med tanke på effektivitet på jakt og jaktprøver. En av utfordingene er at han er litt selvstendig når han er ute å søker. Noen ganger kan det ta opp i mot en time før han kommer innom, hvis han kommer innom i det hele tatt. Han reiser ikke langt avgårde, men 150-200m. Noen ganger kan han rote med en gammel for feks i laaaange tider uten å komme inn til meg igjen slik at jeg kan ta han med meg videre for å søke ett annet sted. Når han først kommer innom så hender at han bare ser meg på 20-30m så stikker han ut igjen. Akkurat som han bare sjekker at jeg er der. Hvordan vil punktet om samarbeid dømmes på ei jaktprøve dersom ting er slik? Han har jo kontakt på en måte, men kanskje ikke på den måten jeg tenker det burde ha vært.

 

Dersom han har hatt los å legger av, så følger han bakspora sine fint inn igjen. Men noen ganger skjærer han ut på nytt søk før han har kommet helt inn til meg. Han kan ha vært 1km ute, følger bakspora sine inn, og 60-70m fra meg kan han skjære ut på nytt søk. Da er det ikke lett å få kontakt med han heller, så innkalling må nok også øves på. Spesielt dersom han har "noe i nesa". Det er alltids mulig å møte han litt på strengen og "løpa han inn" evt, for jeg får jo tak i han dersom jeg absolutt vil, men dette er kanskje ikke så ideelt. På jakt er jo dette egentlig effektivt syns jeg, men hvordan ville det blitt dømt på jaktprøve?

 

 

Noen som har tips på hvordan vi kan trene på å bedre denne kontakten? Samt effektive øvelser på innkalling....?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...