Jump to content

Rekylopptak


Svenna

Recommended Posts

Samme innretting/vinkel og plasering i skuldra, samme avspenning før skudd. med andre ord gjør ting mest mulig likt. Det kan bli litt forskjell i forskjellige stillinger selvfølgelig. Hvilket kaliber snakker vi om, et "lite" kaliber med med rekylbrems eller demper vil stille mindre krav til rekylopptak enn "magnummer".

Mine sauere i 6,5 med 7 grams ladninger er ikke så kresen på hva jeg gjør med rekylopptaket den går stort sett på samme sted uansett stillinger og anleggsfeil (dette er relativt :mrgreen: ). Mens vis jeg ikke passer på når jeg skyter 12,7 barret blir jeg slått ut av stilling og treffer dårligere samt at jeg ikke klarer å spotte skuddet selv.

Link to comment
Share on other sites

091120101515.jpg

 

fant et bilde bare på nett

 

her har du prinsippet. kom på skrå bak rifla, vis noen går foran å slår med håndflata i pipen for å ilustrerer rekyl skal den vandre gjenom hele kroppen og ut i fotbladet.

 

ryggen skal være rett og venstre fot skal være en forlengelse av ryggraden.

 

persjonlig ville jeg trekt opp høyre fot mere enn på bildet, dette gjør du for å løfte magen så man ikke får puls i våpnet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill, har et Anschutz 2002 luftgevær, salongrifle, Enkeltskudd 222 og rem 700 i 308. Vil særlig bli bedre med 308 børsa da jeg skyter dårligst med denne selv med demper. Pga tidsklemma er det mest skyting hjemme med mitt nyervervede luftgevær, men det vil gi god trening for ferdigheten med de andre uansett :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja luftgevær skyting er kjempe trenig for å få inn god avtrekk og skuddavvikling (lite ingen bevegelser før, i og etter skuddet), ellers anbefales holdetrening og "tørrklikking" med det geværet du ønsker å bli god med. Du treninger ikke skyte mange skuddene for å bli god til å skyte. Slik teknikk trening kommer du svært langt med. Jeg husker Bjørn Solberg anbeafalte at man skulle ha perfekt skyteteknikk før man avfyrer et eneste skudd. Altså teknikk trening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...