Jump to content

Hjortejakt på Fosen


Maui

Recommended Posts

Jeg har jaktet hjort en del år på Nordmøre men kunne tenkt meg å "flytte" denne jakta hjem til Trøndelag. På Fosen er det en økende stamme av hjort men jeg vet ikke om det er mulig å få tak i et terreng der ute f.eks neste år? Er det noen av dere som vet?

Link to comment
Share on other sites

Godt tips! Aller helst skulle jeg hatt tak i jakt i området rundt Verran. Der skal det være greit med dyr pluss at det ikke er så langt å kjøre. Kan kanskje starte med Fjellstyret der også og ta det derifra... Er nokså sikker på at det er en hel del terreng som ikke blir benytett der ute.

Link to comment
Share on other sites

Fjellstyret (Inderøy og Verran Fjellstyre) disponerer ikke pr. dags dato hjortejakt, selv om det egentlig er en formalitet.

Problemet for fjellstyrets del er vel helst at det er en sterkt varierende bestand av hjort i deres område, og derfor blir antagelig en eventuell hjortekvote koblet opp mot elgjakten i fremtiden.

Akkurat der ligger kanskje noe av problemet, ofte blir det ikke fokusert på hjort som et selvstendig jaktobjekt, og den ender opp som en slags "bonus" under elgjakten.

Kommuneskogene er stort sett avviklet, og det siste stykket ligger dessverre i et område uten noen nevneverdig hjortebestand.

 

Med andre ord må man nok henvende seg til private for å finne brukbar hjortejakt i Verran.

 

Selv er jeg som kjent en typisk grunneier (grisk bon'jævel :wink: ) så det er kanskje ikke så interessant hos meg, men jeg kan evt. sjekke litt rundt i nabolaget her.

Jeg vet om et par steder der hjortejakten ikke er fullt utnyttet ennå.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er vel nokså vanlig at det blir delt ut et hjorteløyve som bonus til de som jakter elg. Egentlig er det litt synd i og med at det er noe ulike jakttider og nokså forskjellig jakt.

 

Det er flott om du kan sjekke ut litt rundt i nabolaget. Vi vil selvfølgelig betale vanlig pris på jakta. Vi har heller ikke behov for så mange dyr men det kunne kanskje vært greit å ha er enn ett dyr. Det å felle dyr regner vi som en bonus. Det er viktigere å komme seg ut og få være ute i terrenget. For meg henger hjortejakt svært høyt. Det er en spennende og krevende jakt og så er det jo selvfølgelig en ekstra bonus at kjøttet er av fantastisk kvalitet!

 

Sjekk gjerne ut og send meg en PM så kan vi ta det derifra. Ellers kjører jeg selvfølgelig gjerne en tur utover og prater med grunneiere selv om jeg får noen ledetråer...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...