Jump to content

Elgen forsvinner hvis den hører en harelos!


Desert-Beagle

Recommended Posts

Synet på annen jakt i elgjakta varierer veldig, men oppfatningen som har dominert i mine trakter er at elgen flykter milevis i panikk og kommer aldri tilbake om noen går på jakt eller enda værre, at en los går i elgterrenget uka før eller underveis i elgjakta hvor det max jaktes i helga. Jeg forholder meg til de som tror på dette, men er totalt uenig. Elgen bryr seg ikke om en rådyr eller harerlos turer i nærheten. Den har full kontroll og om den støkkes tar den livet med ro. Om noen går på støkkjakt eller har andre ærend i skogen er det ikke slik at elgen forsvinner. Noen steder jeg jakter må jeg holde meg langt unna. Andre steder er jeg og harebikkja likeverdig med elgjegere. Jeg har likevel denne "lua i neven" holdninga og ble positivt overraska da jeg etter å ha fyrt opp i ovnen i koia så det var folk og elg bikkjer på nabosetra. Jeg gikk bort og snakka med dem. Det var overhodet ingen problem. De opplyste sågar at de hadde støkt en hare og viste på hvor på kartet. Vi ble enige om å bruke samme kanal dagen derpå og holde hverandre orientert om interessante observasjoner. Slik bør det være. Som ellers er det lov å bruke hodet. Jeg slipper ikke harebikkja midt i et elgdrev, men ser null problem med å slippe feks en ukedag midt i elgjakta. Synspunkt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du har en grei tilnærming til "problemet"

Det er vel blitt færre steder det er ADGANG FORBUDT I SKOGEN 14 dager før elgjakta lenger, eller at samjakt er uønsket.

Selv klarer jeg godt å droppe småviltjakt første 14 dagene i elgjakta, selvom jeg kunne tatt en telefon til jaktleder og forhørt meg om hvilken del av terrenget det skulle jaktes i neste dag.

 

Men sånn er det nok ikke alle steder.

Link to comment
Share on other sites

Trodde den myten der var lagt død,men er vel kanskje noen ubrukelige gamle elgjegere igjen enda som tror alt skremmer elgen. Har hatt noen av disse her også, men det er di jegerne som aldri får noen ting uansett. Di dyktige jegerne vet bedre enn som så!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skulle elgen hatt det hvis den løp milevis hver gang den møtte et menneske eller hørte ei bikkje? Man bør vise hensyn og prøve å holde avstand så man ikke ødelegger for hverandre men med sunt vett så går det bra. I fjor ble det skutt piggokse etter 1,5 timer stålos for dreveren min. Jaktlaget sleit med å få det siste dyret og dreveren fikk stålos. Jeg kalte opp og sa hva som skjedde og ikke lenge etter kom det ei elgbikkje som slo seg med på losen og de fikk skutt. Drevern ble faktisk nesten elgrein etter det siden han fikk et spark av elgen som gikk i bakken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...