Jump to content

Erfaring med fiskevollen i rendalen, samt noen spørsmål .


Hedmarkingen

Recommended Posts

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg og to andre muligens skal på fisketur med overnatting til sommeren.

Vi vil da helst ha ett eller annet sted som det ikke er for langt å gå fordi vi ikke er spesielt fjellvante.

Fint om det også er med båt i prisen, enkel madrass med selvbrakt sovepose er ok standard.

Og, selvsagt ikke noe sted som er så hyppig befisket at fisken skyr sluk,wobbler eller mark.

Fiskeutstyr har jeg en god del av, sånt som oter, diverse sluker og wobblere.

 

 

Jeg syns at disse her to stedene ser ok ut:

http://www.fiskevollen.no/Hovedside.html

http://www.mefurua.no/

 

Det er da ca 20 mil fra Hamar.

Tar også så klart i mot tips om passende steder i oppland/ringebu/fåberg/øyer og gausdal området.

Fiskearter: sik, ørret og harr.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hveem,

 

Vi har familiehytte paa Fiskevollen og har fisket der siden jeg var liten gutt, og naar det gjelder fiske der saa er oter fra baat gull. Faar alltid harr rundt mefurua, og det hender en og annen oerret biter ved bekker og der det er traer som henger over vannet. Men i sommer fikk vi kun oerret paa andre siden av sjoen. (nordenden)

 

Naar det gjelder abbor er det masser av den i Aaroe som kommer ut i Soelensjoen noen kilometer nord for Fiskevollen. Denne liker saerdeles godt mark og gul/roed panther martin spinner. Men det er ikke lov med motor paa baaten i elva saa da faar en litt trim ved aa ro!

 

Vet det er en del som har begynt aa gaa etter storauren ogsaa og de gaar i de dypere delene av sjoen, men jeg har enda til gode aa dra en stor aure opp av solensjoen... Men vet at det er folk som lykkes, men da med store doser taalmodighet.

 

Vet at det har vaert saa som saa med driften paa Mefurua, men vet de har hatt kanoer til utleie. Men du maa nesten ringe de og sjekke om det er noe aktivitet der og om de kan hjelpe deg.

 

Jeg ville mye heller leid meg en av hyttene paa Vollen og sett om en kan faa leid baat der ogsaa!

 

Det er ogsaa Roeyefiske soer i sjoen naa paa hoesten, men dette er garnfiske.

 

Men kan anbefale Fiskevollen, ingenting som aa sitte i baat og se paa Soelenfjellene og vente paa at fisken biter!

Link to comment
Share on other sites

Ja har du lyst paa matauk saa er det bare aa legge ut noen flytegarn over natta saa har du nok sik for en stund...

 

Det er dugnadsfiske paa sik der hver sommer, og husker med glede da jeg var hjelper, roer og sloeyer for farfar noen uker paa sommmeren da jeg var tenaaring. Vi hadde vel 400 meter flytegarn og dro opp et par hundre sik hver dag... Ble faktisk litt penger av det, da mottaket til Elgaaen (?) betale nesten 10 kr kiloen for sloeyet fisk saa vidt jeg kan huske.

 

Eneste som er litt skummelt naa paa hoesten er at hvis det begynner aa snoe og en ikke har ordentlig bil saa maa en ha spade og god taalmodighet for aa komme seg ned til bygda igjen. Men de holder vel bomveien aapen til en gang uti oktober...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...