Jump to content

Oppussing av Krag Jørgensen.


muddyman

Recommended Posts

Min kone er en ulykkelig eier av en Krag Jørgensen som henger på hytta.

Grunnen til dette er at geværet aldri ble tatt vare på av den forrige eieren. Sluttstykket mangler og løpet er i så dårlig stand at det må kasseres.

Dette var i utgangspunktet en "lang krag", men på et eller annet tidspunkt, så ble enten løpet kappet eller så ble det skiftet.

Det antydes at geværet har tjenestegjort i militæret, men jeg har ikke fått det verifisert.

Men mitt spørsmål er da om det å kunne sette det i stand. Er dette mulig? Jeg vet ikke, men med nytt sluttstykke og nytt løp så kan det bli en dyr affære.

Er det noen her på forumet som har innspill og eller skal man bare la det være en kurositet på veggen?

Det er ikke snakk om å bruke våpnet i noen grad, men det hadde vært gøy å kunne ha hatt det i funksjonsmeddig stand.

Link to comment
Share on other sites

Om ikke våpenet har spesiell affeksjonverdi pga tidligere eier, så vil det nok sannsynligvis være bedre å kjøpe en komplett langkrag. Sluttstykke og løp kan sikkert skaffes, men koster sannsynligvis mer en en komplett krag, og mye mer enn dette våpenet sannsynligvis er verd. Om den ikke skal brukes så har jeg sett plomberte krager på Finn til fornuftige priser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...