Jump to content

Kikkertsikte - Det vanskelige valget


EgilH

Recommended Posts

Har i lengre tid vurdert å sette kikkert på drillingen, og valget var ikke enkelt. Hadde i utganspunktet tenkt en liten og lett Leupold VX-3 i 1.5-5x20 som jeg har erfaring med fra andre våpen, men så begynte tvilen å melde seg...

1" eller 30mm?

Hake eller Svingmontasje?

Høy eller lavest mulig montasje?

Bredt synsfelt eller høy forstørrelse?

Retikkel?

Skumringsverdi?

Med eller uten lys?

Europeisk eller Amerikansk?

Og ikke minst pris

Ut fra praktisk bruk så ble det fort bestemt at jeg ønsket meg en kikkert med forstørrelse i området fra 1x til 6x, ingen ekstrem lysåpning og helst 30mm mellomrør, men fortsatt var det mye å velge mellom, allt fra 1-4x20 til 1.5-6x42.

Kjøpte først en rimelig kikkert med lys til et annet våpen for å se om 'det hadde noe for seg', og det hadde det!

Leupold (som jeg ellers liker veldig godt) med 30mm rør viste seg å være 1" optikk/mekanikk montert i en 30mm ytterhylse, og 'lystårnet' på VX-3 stikker ut som et fyrtårn på okularet. Ellers var 30mm European serien til Leupold også 'bare' en VX-II i større ytterrør, så dette fabrikatet ble skrinlagt i denne sammenhengen.

Så var det over på Europeiske varianter i den 'lavere' prisklassen som Zeiss Classic, Conquest, Duralyt og S&B Klassik. Siden retikkel i første plan (medforstørrende retikkel) ikke akkurat var mitt naturlige førstevalg (selv om jeg helt sikkert kunne levd godt med det også) så satt jeg igjen med Duralyt serien som har retikkel i andre plan og fås med og uten lys. Varianten 2-8x36 ble vurdert, men den hadde litt mindre synsfelt og mindre lysåpning enn en 1.5-6x42, og produsert hos Meopta (som også produserer Conquest serien til Zeiss), så ble den liksom ikke helt 'tysker' for meg, selv om den helt sikkert er en god kikkert til prisen.

Rent tilfeldig så kom jeg over Euro Diamond Serien til Burris som hadde en 1.5-6x40 med 30mm rør, og denne fantes med både standard Tysk nr 4 retikkel, 3P#4 med eller uten lys. Valget falt på den med belyst 3P#4 som har en klar fin Tysk nr 4 retikkel med et sylskarpt senterkryss som kan gå fra helt ubelyst til 8 forskjellige intensiteter som gjør det brukbart både i fullt dagslys og til skumring, og om batteriet skulle gå ut, så fungerer det selvsagt helt fint uten lys :)

Med 30mm rør, justering av forstørrelse ved å vri på hele okularet (ikke bare en liten ring) og fokus justering inne i objektivet på tysk manér og ikke minst batteri og lysjustering i det 'tredje tårnet' der siktejusteringen foregår, så ble dette kikkertsiktet det jeg falt for. Optikken og coatingen viker også til å være av god kvalitet, og selv om mange mener en ikke skal sette Amerikansk kikkert på Tysk Drilling, så kommer jeg til å gjøre nettopp det. Med sine 480g så veier den like mye som en tysker også, og objektivet har en ytterdiameter på 48mm som på tyske 1.5-6x42, så uansett hva jeg velger av montasje, så kan jeg bytte til 'tilsvarende tysk' kikkert om det skulle vise seg at kikkerten ikke holder mål, men det jeg har sett så langt gir store forhåpninger. På laveste forstørrelse har den et synsfelt på 19.9m på 100m, øyenavstand på hele 102mm og det er veldig lett å finne målet i kikkerten. Skjønner ikke hvorfor Burris nå har terminert hele Euro Diamond Serien :?

Montasje blir nok prosjekt til vinteren, men jeg gleder meg virkelig til å få prøvd denne kikkerten på drillingen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...