Jump to content

Gjenger Hausken std VS S&L TMD45


Nordpeak

Recommended Posts

Hei,

 

Nå, akkurat rett før jakta bestemmer jeg meg selvsagt å putte en demper på rifla. Rifla ble for halvannent år siden kjøpt av Harald Viken Børsemakerverksted og gjengingen ble utført på dette verkstedet. Ihht ønske ble riflen gjenget for Hausken Std, som jeg på daværende tidspunkt fikk vite at var mest sannsynlig 14x1,5mm. ( og fordi jeg trodde det var denne demperen jeg ville kjøpe når den tid kom)

 

Uten å videre sjekke gjengene på rifla tok jeg skrittet å bestilte en S&L Hardcore TMD45 med nettopp denne gjengediameteren. Demperen kom i posten i dag og måtte selvsagt prøves på rifla. Jeg "trer" demperen ned på løpet å begynner å rotere den ned på gjengene og oppdager at det er full stopp etter en turn. WTF..... jakta starter om...... timer og her sitter jeg med en demper jeg ikke får på.... :x

 

Målte gjengene på løpet med digitalt skyvelære og får da opp 13,70mm. Stemmer dette da det vel egentlig skal være 14 :?:

Har ikke fått målt stigningen på løpet da jeg ikke har den type målelære.

 

Noen som har noe lurt å komme med :?: Ideer, råd, erfaringer... all hjelp mottas med stor takk :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ei rifle som var gjenget for hausken 14x1.5. Her passet s&l som hånd i hanske. Jeg mener imidlertid å ha lest her på forumet (muligens i tråden om s&l hardcore) at dette ikke nødvendigvis er en selvfølge når det gjelder hausken og s&l.

 

Så, unnskyld hvis jeg nevner det åpenbare, men du er klar over at du uansett må skyte inn rifla på nytt når du setter på demper? Det er potensielt stor treffpunktforandring med og uten demper.(siden du skriver at du skalpå jakt om noen timer)

 

Edit: fant en tråd om emnet

viewtopic.php?f=14&t=24207&p=442134&hilit=Hausken+gjenger+hardcore#p442134

Link to comment
Share on other sites

En gjenging i 14x1.5 på en rifle for en demper,betyr ikke at en dempet av annet merke,eller samme merke forsåvidt passer denne gjengingen. Det er individuelle forskjeller fra demper til demper. Skal du ha ditt våpen med på jakt med lyddemper,så må våpenet til en våpendoktor. Slik at han får sammenligne gjengene. Det kan godt tenkes at det er bare en liten"finpuss"som skal til for å få den til å passe. Å for all del ikke bruk makt..

Link to comment
Share on other sites

 

Så, unnskyld hvis jeg nevner det åpenbare, men du er klar over at du uansett må skyte inn rifla på nytt når du setter på demper? Det er potensielt stor treffpunktforandring med og uten demper.(siden du skriver at du skalpå jakt om noen timer)

 

Dette er jeg fullstendig klar over, og hadde derfor håpet at det kunne bli et par timer på banen til ny innskytning i morgen. Men nå kan det se ut til at jeg må gjøre som Mr.Polar sier, nemmlig besøke våpendoktoren :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Edit:

Har forøvrig kontaktet Harald Viken, børsemakeren, for å få bekreftet at det faktis er 14x1.5mm gjenger på rifla. Det viser seg, ihht mobilsvar at Harald ikke lengre oppererer som børsemaker........ sendte en sms og håper på svar :winke1:

 

Edit: Tok saken i egne hender å nå er demperen på :D

 

Var kun første gjenge på rifla som var litt treig og forårsaket at demperen ikke ville videre inn på løpet. Trekantfil og kobberpast løste saken og nå går det som "hakka møkk" :D:D

 

Selv gjort er velgjort :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...