Jump to content

Hjortelusflue på hund


Krutten

Recommended Posts

Har de siste dagene plukket mange hjortelusfluer av hunden, de gjemmer seg godt inni pelsen og suger blod. Selv på korthåret hvit hund er de nesten umulige å oppdage før de blir forstyrret og spretter frem. Lurer på om noen har erfaring med hvordan hunden reagerer på sånne bitt? Er det fare for at det legges egg? Er relativt hardhudet og vant med flått og annet utyske, men synes dette er i ekleste laget :evil: noen som har prøvd flåttmiddel som fex frontline?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Som med mennesker er det forskjell fra hund til hund hvordan de reagerer på innsektsbitt. Min elghund har hatt mange dyrlegebesøk i høst pga det som trolig er allergiske reaksjoner på bitt fra hjortelusflue.

Hun får kraftig kløe, som igjen resulterer i sår fordi hun klør med labben, samt store flekker med våteksem pga sleiking. Hun fikk dråper mot parasitter i pelsen, samt at hun har gått

på kortisontabletter store deler av jakta. Da jeg avsluttet kortisonkuren ble det gradvis mer kløe

igjen og hun har nå et felt på ca 15x15 cm uten pels på låret. Nå er det "lampeskjerm" og smøring av sår med fusedinsalve fram til hun slutter å klø.

 

Der jeg jakter elg (Jevnaker) har det vært ekstremt mye hjortelusflue i år. Har funnet hjortelusflue både på meg selv og hunden hver dag i jakta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...