Jump to content

Oppgradering av Remington 700Lss - 300RUM


300bRUM

Recommended Posts

Har en stund syslet med tanken om å bygge om min Remington 700, men aldri tatt steget videre. Prosjektet startet med at jeg ønsket meg ny rifle som kunne brukes til mindre vilt uten å lage for store hull. Tenkte å bygge om en Remington 3006 til 6,5, men kom aldri så langt. Fornuften ville det slik at jeg skulle oppgradere den rifla som allerede sto i våpenskapet. Jeg har ikke sansen for originalstokken våpenet kom levert med pga at jeg opplever grepet på kolben som noe noe rett, dvs manglende vinkling på grepet. Samtidlig skal man ikke legge skjul på at perfeksjoneringsdyret skrapte på døra og ønsket oppgradering. Bruksområdet vil være jakt og noe langholdsskyting. For at prosjektet skulle kunne gjennomføres har det ta noe tid, men etter hvert som jeg har fått logistikken i orden ser ting meget lyst ut.

 

Vekt på våpenet spiller mindre faktor til min type jakt og noe kg ekstra på ryggen vil ikke være ødleggende for dagen. Selvfølgelig legger dette enklete begrensninger i forhold til skytestilling etc på jakt, men god planlegging og enkle grep tar vare på dette. Pga at dette er et kaliber som rører seg godt ved hver smell :shock: hadde jeg et ønske om å bygge noe som tåler påkjenningen. Jeg tror jeg har tatt de rette valgene ang utstyr, men dette får jeg først tilbakemelding på ved skyting.

 

Riflen jeg har er en Remington 700 LSS i kaliber 300 RUM. Optikken på bildet er en Zeiss Conquest 3-9x50.(meget godt fornøyd med denne, men den er nå solgt)

j67xpj.jpg

 

Etter mange timer på nett har jeg tilslutt valgt å kjøpe er AICS 1.5 svart stokk. Var lenge inne på tanken å kjøpe Bell & Carlson Tactical Medalist A5, men valgte alstå AICS. Ikke helt sikker på hvorfor, men følte at det var et mer komplett kjøp med tanke på underbesslag, magasiner og utforming. Som kjent har ikke AICS magasiner til dette kaliberet, men med googling og lesing kommer man langt. Med god hjelp fra kompis så fikk jeg modifisert Laupa 338 magasinet til å fungere til 3ooRUM. Fremre stabiliseringsrille ble frest bort slik at lengre patroner får plass. Konstruksjon i magasinet gjør at magasinet fortsatt er stivt og oppleves meget sollid.

308ytfk.jpg

 

Store breiskuldra karer krever litt mer plass.

23l16kh.jpg

 

Våpnet er nå til doktoren for gjenging av løp til rekylbrems og resterende deler er straks i hus. Venter nå på følgende deler for at dette skal ta et steg videre:

-Vektor rekylbrems

-Badger Ordnance Picatinny med 20 MOA

-Badger Ordnance 30 mm ringer

-Vortex Viper PST 4-16x50

 

Da er det meste av deler kommet i hus og man har så smått satt sammen prosjektet. Vortex ser ut til å tilfredsstille kravene og skal bli moro å få testet på banen og til jakta. Badger ringer gir i overkant mye vekt til totalsummen, men føler det er verdt det pga kvalitet.

2rnv5t2.jpg

 

Etter å ha montert Badger Picatinny skinna oppdaget jeg at skinna var litt lang i forhold til kikkerten og avstand til øye. Måtte demontere og få kappet ca 1,5 cm på fremre del. Lakkerte stompen og fikk skrudd den fast.

2gw6iap.jpg

 

Etter å ha kappet skinnen fikk jeg montert kikkerten på ønsket måte. Kanskje litt lav montasje, men fikk presset den så lavt som mulig ned til løpet og Picatinny`n. 2,5 mm klarering burde holde.

t4veoh.jpg

bg3el0.jpg

 

Har fått montert Vektor rekylbrems og valgte 15x1 gjenger. Da står det kun igjen sentrering av kikkert og innskyting på bane. Har også noen Duracoat liggende og får se om jeg skal ta lakkering i løpet av vinteren.

2zoc8c0.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det gjør du rett i. Enklere våpen for modifisering skal du lete lenge etter. Slike prosjekt trenger ikke koste det hvite i øyet hvis man klarer å skaffe delene litt perifert og ikke har tidspress. 375 RUM krever sikkert tannlegetime og regulering, men høres spennende ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...