Jump to content

Kjøp av våpen


Recommended Posts

Skal ha meg en kombi, og vurderer derfor brukt.

Men den hyggelige dama på politikammeret sa at jeg måtte dit å hente skjema, så sende det til kjøper, så han kunne fylle ut, og fylle ut resten selv. For så å vente på godkjenning...

Da kan jo våpenet være solgt, eller det kan ta lang tid.

Jeg trodde jeg kunne få en forhondsgodkjenning og handle etterpå.

Er dette rett, eller har dem en egen vri på søknadsprosessen?

Link to comment
Share on other sites

Selv om det blir praktisert "forhondsgodkjenning og handle etterpå" så står det klart bakpå søknadskjema at ved handling mellom private så skal man søke om det aktuelle våpenet.

Dvs. søknaden skal inneholde våpen nummer, kaliber, produsent og modell.

Link to comment
Share on other sites

Du kan handle brukt, men da av forhandler.

Ellers vet jeg at det er mange som handler privat og bruker søknad beregnet på forhandlerkjøp. Og selv om dette har gått bra for mange er du ikke garantert at dette ikke skaper trøbbel for deg, siden det står svart på hvitt bakpå søknaden at du ved privat salg skal oppgi våpen nummer, kaliber, produsent og modell ved søknad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare levert inn to søknader så langt, og fått dem godkjent, men har aldri fyllt inn våpennummer, modell eller selger på søknaden. Skrev bare inn kaliberet og om det var semi eller repeter, O/U eller S/S, og i kommentarfeltet skrev jeg at jeg var på jakt etter brukt våpen, men ikke hadde funnet noe jeg ville kjøpe på f.eks finn.no ennå. Da jeg kjøpte brukt sendte jeg godkjent søknad til selger, hvorpå vedkommende fylte ut de riktige feltene for selger og sendte meg våpen og min del av søknaden.

 

Etter de jeg har snakket med virker det som dette er praksisen her hvertfall, men skal jo ikke si noe om hvordan ting virker andre steder. Snakket du med en tilfeldig person på kammeret eller personen på våpenkontoret? Kan fort få to vidt forskjellige svar :?

Link to comment
Share on other sites

Søk som om du skal kjøpe av godkjent forhandler, kjøpt så der du vil.

Å følge det som står på skjemaet fungerer rett og slett ikke i praksis, og det vet de fleste våpenkontorene.

Jeg har spurt spesifikt om dette på mitt lokale våpenkontor og fått overnevnte svar.

 

Eventuelt kan du søke som først nevnt, også når du etter at søknader er godkjent eventuelt finner ut at du må handle privat, så tar du kontakt med våpenkontoret og informerer om dette før du gjennomfører handelen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...