Jump to content

Nybegynner trenger litt hjelp til lading av .257 Weatherby


Augustus

Recommended Posts

Hei!

 

Er det noen som har gode ladedata til .257 WM? Jeg har lyst til å benytte Hornady SP 87 gr til trening, rev og kråke, da det ser ut til å være en av de rimeligste kulene man kan få fatt på. Så ønsker jeg å benytte 90 gr Barnes solid spitzer til toppjakta og gåsejakta, samt 100 gr TTSX til rådyr.

 

Jeg venter på å få onkels velsignelse på å anskaffe en børse i .257 WM som står og venter på meg, og det blir den eneste riflen jeg har, med unntak av min gode gamle 10/22 og et par gamle mausere.. :-)

 

For øvrig er jeg helt fersk som hjemmelader, og gleder meg til de utfordringene også - kan imidlertid hende at jeg burde valgt et kaliber med noen flere publiserte data i Norge, og ikke minst flere tilgjengelige komponenter. Men nå er hylser og kuler og ymse annet utstyr på vei fra hjemmelading.no, så dette kan jo bli aldeles knall :D

 

Jeg har sett på en del forskjellige tabeller, blant annet Norma og Barnes sine. Barnes har ladedata for sine kuler, men så vidt jeg har klart å bringe på det rene, så er ikke kruttene de benytter, med unntak av H1000, mulig å fremskaffe i Norge. Selvsagt har de ikke data for H1000 og de kulene jeg vil benytte.

 

Fra Norma sin hjemmeside ser det for meg ut til at det er samme 87 gr kule jeg har bestilt, slik at den er relativt grei. Videre har jeg fra Ladeboken at når man skal lade for homogene kuler så vil økt hardhet og lengre kuler for vekten medføre at man tar utgangspunkt i normale kuler med litt større vekt. Med andre ord bør 69 gr MRP være et godt utgangspunkt for 90 gr Barnes solid, og 66 gr være et godt utgangspunkt for 100 gr TTX.

På den annen side forstod jeg det slik at denne anbefalingen ble til på bakgrunn av litt eldre kuler fra Barnes, med en hardere legering, og uten utsparinger. Begge deler har jo medført at det blir lavere trykk, slik at det kanskje er hensiktsmessig å begynne med litt kraftigere ladninger?

 

Bare for ytterligere å demonstrere min ignoranse, så tenkte jeg å måle samtlige hylser med mikrometer, og notere målene, for så å lade med økende ladning, si 0,5 grains til angitt maks. Under skyting så jeg for meg å måle hver hylse etter skudd, for så å stanse når målbar ekspansjon over beltet blir større enn for fabrikkpatroner. Har forstått det slik at Norma lader for Weatherby, slik at Weatherby-hylser og Norma hylser er like. Vil også inspisere hylsebunnen for tegn til for høyt trykk.

 

Er dette en fornuftig fremgangsmåte? Har også fått med meg at for lavt trykk kan være et problem, og ønsker naturlig nok å unngå for små ladninger.

 

Riflen er en mauser fra 1937, som er bygget om av Frode Storåker, og er tilnærmet identisk med denne: http://vapen.frodes.eu/257.htm" target="_blank

Forskjellen er at kammeret er i henhold til Wby specs, og at det er en lys, nettskåret laminatstokk på den.

 

Har vært litt borti mausere både privat og i yrkessammenheng, og er relativt komfortabel med at det er en grei låsekasse å begynne en hjemmeladerkarriere på, med tanke på sikkerhetsdetaljer og styrke.

 

På forhånd tusen takk for hjelpen!

 

Mvh

 

swr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...