Jump to content

Lokkejakt (fløyte) på kråke eller skjære


sealie

Recommended Posts

Okei, etter å ha investert i en Faulks Crow call, tenkte jeg å dele mine erfaringer så langt. Først og fremst, å få frem en lyd som minner om en kråke eller ravn med denne fløyta, tar deg ca en halvtimes tid å lære. Jeg anbefaler å se på videoene til gutta på Storfangst.no, da demmes instruksjoner lager langt mer realistiske kråkelyder enn hva anvisningene i bruksanvisningen gjør (Faulks er amerikansk, og er tunet etter amerikanske kråker, som lager en noen annen lyd)

 

Første forsøk med denne fløyta, var faktisk på en fisketur ved et tjern hvor jeg prøvde noen strofer. Jeg fikk raskt svar fra 2-3 kråker samt en ravn som jeg hørte kom nærmere og nærmere. Dem ble derimot skeptiske med en gang dem fikk øye på meg - og holdt god avstand. Jeg kombinerte dette med Nordic Predator call, som skapte rimelig ståhei oppi marka i området rundt der jeg fiska. Dessverre hadde jeg ikke hagle eller camo :-)

 

Men nå kommer jeg litt til det jeg lurer på... Etter å ha erfart dette selv, og sett det på diverse andre forum - virker det som om kråka har en egen "kodeks" i tillegg til sitt noe enkle daglige vokabular. Enkelte ganger jeg alene eller kompiser har vært på kråkejakt (kombinert med hubro- og kråkebulvaner), har vi hatt stor suksess med å lokke inn fugl. Selv når vi ikke har verken hørt eller sett kråke der i utgangspunktet - mens andre ganger hører vi kråker i området som rett og slett ikke vil komme inn. Er det noen erfarne kråkelokkere der ute (da tenker jeg på fløytelokkere) som har noen tips? Jeg leser og hører på Youtube-videoer at man burde holde lokkingen som kontinuerlig og avbruddsfri som mulig, da opphold i "kranglelydene" er et tegn på fare, og dem vil da skygge unna. Enkelte ganger svarer kråkene med 3-4 korte skrik. Skal man holde seg til et spesielt mønster, eller variere på dette? Jeg er redd for at jeg lager en varsel-/alarmlyd om jeg eksprimenterer for mye...

 

Setter pris på andre som har gjort seg erfaringer rundt lokkejakt på kråke/skjære :-)

Link to comment
Share on other sites

Titta lite längere ner på sidan där har du lite olika läten som kråkorna använder.

 

http://www.crowbusters.com/begtechn_dc.htm" target="_blank" target="_blank

Hei, og takk for svar! Har lest gjennom siden, og også hørt på lydene. Jeg tror faktisk at disse lydene er fra amerikansk kråke (Corvus brachyrhynchos) mens kråkene vi definitivt ser mest av i Norge og Norden ellers er Corvus cornix (hettekråke) Jeg vet ikke hvor stor forskjell det på vokabularet til disse, men mange av lydene høres definitivt kjent ut. Men det er også noen av lydene jeg aldri har hørt før. Det jeg først og fremst er interessert i, er en sikker sekvens med lyder jeg kan immitere for å lokke inn kråker, og evt. hvilke lyder jeg definitivt burde unngå å reprodusere - da disse kan virke som varselrop som fungerer langt bedre en lokkerop.

 

Setter pris på tilbakemelding :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...