Jump to content

Størrelsen på dagens "jakt terriere"


Foxterrier

Recommended Posts

Startet en tråd på terrier forumet http://www.terrierprat.com der jeg tok opp spørsmålet "Hva skal til for å gjøre noe med størrelsen ?"

 

Personlig så irriterer jeg meg grønn :mrgreen: over at det er de store Fox Terrierene som stikker av med de gjeveste sløyfene på en utstilling, ikke fordi jeg er misunnelig, men fordi at hunder som er 13 kg +- får topp premiering.

Vi snakker om hunder som er 50-70% for store iht. rasestandarden og for en hihund, så må jo korrekt størrelse være noe av det viktigeste. Er selvsagt andre ting som må vektlegges på en utstilling, men dere forstår sikkert hva jeg mener.

 

Personlig så har jeg kun vært på 2 utstillinger og har ikke tenkt å gå der så mye, men det er prinsippet som engasjerer meg.

 

At noen vil avle på hihunder uten jaktlyst for å konkurere på utstillinger, er forsåvidt greit nok...

Men hvorfor vil/kan de ikke holde seg til rasestandarden ?

Men oppdrettere kan "nesten unnskyldes" ettersom de avler på resultater og det dommerene liker.

 

Så nå har jeg tenkt å sende ett brev/mail til NTK og NKK og spørre hvorfor det har blitt sånn og hva som kan gjøres.

 

Responsen jeg har fått på terrier forumet er sålangt posistiv og det virker som det er gennerel bekymring blant de som driver med de div terrier rasene, fox, tjt, parson, jack og border.

 

Parson og tjt virker som de har litt bedre kontroll ettersom mange samles til hitreff og at det er noe strengere på utstilling.

 

Om noen har noen gode tips å komme med til hva jeg skal ta med i ett skriv till NTK og NKK som kom gjerne med de.

Om noen har engasjert seg i andre raser og fått gjennomslag, så vil jeg gjerne høre om det også.

Link to comment
Share on other sites

Mange vil vel si at utstilling er fy når det gjelder hihunder. Hvorfor tenker noen slik , mest sannsynlig fordi som du er inne på er utstillingshunder som oftest for store til praktisk hijakt. Jeg vil her helst holde meg til Foxterrier da det er den rasen jeg kjenner best.

 

Om dommerne hadde holdt seg til rasestandarden så hadde det forsåvidt vært greit. Men hvordan kan da en hannhund på 13-14kg vinne utstillingen når standarden sier 8,2kg ( husker ikke nøyaktig ) ?

 

Jaktlinjene trenger nok bedre exteriør i mange tilfeller , men oppdrettere av jaktlinjer kvier seg for å bruke utstillingshunder grunnet størrelsen.

 

Her er endel punkter jeg skulle ønske ble fulgt på utstillinger :

 

- Rasestandarden ble fulgt , for store hunder slåes ut

- Alle hunder som deltar blir veid og målt ( omkrets rundt brystet og boghøyde )OG at disse resultatene ble lagt ut slik at de ble tilgjengelige for alle.

- For å få utstillingschampionatet må hunden ha en jaktpremiering på kunsthi av et eller annet slag.

- For jaktlinjene så må disse ha minst en 2 premie på utstilling for å bli jaktchampioner

 

Nå er det jo kommet nye retningslinjer ang hiprøver og trening , og må si at jeg har ikke satt meg så mye inn i dette ennå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...