Jump to content

på tide å bytte ut mitt 30 år gamle tasco..


finnbear6.5x55

Recommended Posts

har ei eldre sako finnbear med et like gammelt tasco sikte på, og det fungerer nok helt greit til mitt bruk, men allikevel har jeg tenkt på å bytte det ut, altid gøy med noe nytt :D

 

har kikka litt rundt, og valget har igrunn falt på Vortex Viper PST 4-16x50, men så er det det jeg lurer på:

hva er forskjellen på Viper PST 4-16x50 FFP EBR-1 MOA Reticle og Viper PST 4-16x50 EBR-1 MOA Reticle bortsett fra prisen?

 

er det ene bedre enn det andre? syns jeg ser de har ganske like specs..

Link to comment
Share on other sites

Er stolt eier av en Vortex PST i 4-16x50 mrad, men uten FFP.

Grunnen til at jeg valgte det, er sparte penger, og at jeg ska bruke

sikte på jakt og ikke langholdtskyting aktivt.

FFP gjør det lettere å bedømme avstand med retikkelet på forskjellige forstørringer,

og å bruke disse istedenfor å stille klikka ved skyting, da de har samme avstand mellom merkene på retikkel uansett

forstørrelse.

 

Når det gjelder det UTEN ffp:

Dessuten har du på 16x 10cm mellom 1mrad. så her kan du bedømme viss du vil, eller så er det

merker på de andre som sier hvor mye du ska gange ift. forstørrelsen på sikte.

Kjekt med 16x på topp, 8x i glugga, 5,3 eller 4 i skauen.

Og Clausen bruker 2,5-10x44 i jaktfilmene fortia 8)

Link to comment
Share on other sites

Tror dette er en bra kikkert, men jeg vil annbefale å kjøpe en med mil og ikke moa.

Jeg har sett litt på samme kikkerten og synes at mil retikkel og mil justering (1cm/100m) er det som er mest fornuftig.

 

Lykke til.

 

er enig der, men ser ikke den kikkerten med mil retikkel, bare moa og mrad (visst ikke mrad er det samme som moa da)

jeg er kanskje litt dum nå :oops: men spør man ingen dumme spørsmål, så blir en ikke noe klokere heller :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mrad/mil... . dvs at du stiller 0.1mrad- 1 cm på 100 meter, og ikke tommesmål 0,7 cm etterllerannagreier, som amerikanerne er

gla i.. moa crap

 

og avstandene mellom "mildottene" er 10 cm på 1 mrad. på 100 meter. (0.1mrad er 1cm...)

vortex pst 4-16 har angitt halve mrad i små streker og hele i store streker og tall. 8)

 

Dette sikte er et mil-mil sikte viss jeg ikke driter på draget.

Og dette forenkler alt da du slipper en hæv med regning viss

du ska leke deg litt med avstand osv.

selv bruker jeg shooter app til mobilen som gjør at jeg kan skyte på

de holda jeg vil (er ikke så go skytter ennå :lol: ) bare å klikke i vei :wink:

 

men det kjekkeste er det fine retikkelet som gjør prikkskyting te en lek :twisted:

 

Spm er hva det ska brukes mest til :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...