Jump to content

Åtebelysning når du IKKE har tilgang på strøm? hmmm


Mads

Recommended Posts

Tittelen på tråden sier vel det meste..

Ser ut til at jeg ikke kan ha noe mulighet for å jakte åte noe sted der hvor det er tilgang på strøm.

Så for å ikke måtte vente på måneskinn hver gang :| så lurer jeg på om det er noen som har noen gode forslag på hvordan jeg kan få lyst opp åte når jeg ikke har tilgang på strøm..

 

Tenkt å bruke en 12v lyskaster.

 

Så det jeg lurer på er om noen veit om en alternativ løsning som kan holde over noen dager? :D Så jeg slipper å ta det med hjem og lade opp hver dag etter en natt på åte.

 

Har hørt noen bruker bilbatterier, men hva med et skikkelig fritidsbatteri? Bilbatterier holder vel stort sett bare over en natt?

 

Kom gjerne med et alternativ som ikke koster skjorta :D

Link to comment
Share on other sites

2 store fritidsbatteri som du bytter på,å en LED-lampe som lys.(LED bruker minde strøm enn en vanlig lyspære)

Nå koster fritidsbatteriene en del,men får du skuddpremie,kan du fort gå i 0 for å si det slik.

Aggregat er et annet altærnativ..men bensin koster..samt oljeskift etter 50 timers bruk(varierer fra type til type).

Link to comment
Share on other sites

Med et 12V bilbatteri 55AH (ganske lite batteri) og http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk ... ker-3-stk/" target="_blank (0.5A)

Skal jo få 110 timer med full belysning med et stk 55AH batteri.

Burde jo holde for en dag.

 

(kanskje like greit å ha 2 stk 7AH blybatterier/mopedbatteri, så du kan lade et hver dag, og sirkulere også)

 

*edit* 6W led, lyser ikke så rent lite, og siden det er flere lys, er det jo muligheter å spre lyset litt mere og.

Link to comment
Share on other sites

2 store fritidsbatteri som du bytter på,å en LED-lampe som lys.(LED bruker minde strøm enn en vanlig lyspære)

Nå koster fritidsbatteriene en del,men får du skuddpremie,kan du fort gå i 0 for å si det slik.

Aggregat er et annet altærnativ..men bensin koster..samt oljeskift etter 50 timers bruk(varierer fra type til type).

 

 

Aggregat er uaktuelt. Blir altfor mye bråk.

 

Har du noe peiling på hvor lenge de 2 fritidsbatteriene eventuelt vil holde om jeg bytter på?

Link to comment
Share on other sites

Ett (dyrt) alternativ er skikkelig optikk og null lys! Snø er jo selvfølgelig ett must. Der jeg har åte har jeg ikke tilgang på strøm men selv uten måne går det som regel greit. Sitter å speider med håndkikkerten utover jordet med hundepellets strødd utover. Sitter som regel 2-3 timer fra det blir mørkt på kvelden og ser som regel 1-2 rev hver gang. Har aldri sitti på åte med lys men det er hvertfall bra med aktivitet hos meg. Er jo seff flere faktorer som spiller inn men det er vel ikke tvil om at noen rever er skeptisk til lys, særlig hvis det ikke står på hver natt.

Link to comment
Share on other sites

Ser du noe om det er bekkmørkt da? :winke1:

Selv om det er snø?

 

Ja det går som regel bra. Kun en gang jeg måtte pakke sammen fordi jeg ikke så noe og det var i tett snøvær.

Er riktignok noen gatelys 1-2 km. unna så mulig jeg har litt strølys derfra men det er i så fall helt marginalt.

Er såpass mørkt at rever over ca. 50 meter ser jeg ikke med det blotte øye, da må jeg bruke kikkert. Er utrolig hvor godt man ser når øyet har vendt seg til mørket og det er snø på bakken!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruk av batterier er en hel vitenskap. Sikkert er det at kapasiteten blir mindre når temperaturen går ned. Ved -10grader er kapasiteten betraktelig redusert.

Om man lader ut et batteri helt, ødelegges det på noen få utladninger. Et batteri bør ikke lades ut mer enn halvparten. De 110 timene er plutselig redusert til en fjerdedel da.

Link to comment
Share on other sites

Blir gæærn i huet av de batteri greiene. Blir tungvindt også, derfor tar jeg heller og strekker skjøteledning, siden det er snakk om bare en lyskaster, og 200m. Kanskje jeg setter inn en panel ovn også så jeg holder varmen de kalde vinternettene :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...