Jump to content

Erfaringer med minkfeller.


Celcius

Recommended Posts

Jeg fanger en del mink med feller, og fellene jeg nå bruker er Synningsfella med tut.

Har fanget alle minker i ei felle som stod plassert ved ett eldre minkbol, og jeg vet med sikkerhet at minst ei minktispe har gått i denne fella.

 

Dette som forklaring muligens på at flere mink har gått i samme fella.

 

Nå har jeg tilgang på rimelige Conibear 120 og 160 feller.

Hvilke erfaringer har dere som bruker feller med disse?

 

Dette gjelder oppsett, trengs det ekstra utstyr til oppspenning, er de effektive, trenger jeg å lage en kasse med nett i ende og plassere fella i forkant?

 

Ser også at Jaktdepotet har Kania til salgs, noen erfaringer med disse?

 

Desverre har minken i år rasert flere holmer i nærheten for egg, og fugleunger, har prøvd med Synningsfella uten at det hjalp, tror nok at den med tilgang til egg og fugleunger tildels overser fellene?

Men håper det bedrer seg utover sensommeren og høsten da mat tilgangen blir mindre.

 

Ser på andre tråder jegere som feller mink på forskjellige måter, syns personlig at disse burde vært utdelt en medalje for hver mink man feller.

Syns myndigheter lokalt og sentralt gjør alt for lite for å få ned bestanden av mink.

Det er utrolig hvor mye ugang denne introduserte art gjør i den norske fauna.

Har selv sett den nær sagt i de ytterste skjær, og langt inni landet på fjellet.

 

Men til tråden, skal jeg vurdere å prøve Conibear, eller kjøpe inn flere Synningsfeller - eventuelt vurdere andre som Kania?

Det må være slagfeller, dvs feller som dreper, da jeg ikke vil eller alltid har mulighet for sjekking av feller hver dag, særlig vinterstid med dårlig vær.

Link to comment
Share on other sites

Conibear er billigst, men man må bygge de inn på en eller annen måte. Hvis ikke går alt mulig i de, katter, fugler osv... om du bruker åte da vel og merke.

Conibear feller kan også settes uten åte, i ganger og "renner" som minken bruker.

Dette skal vistnok være effektivt på eldre mink som ikke er interesert i halvråtten fisk.

Men å sette feller på den måten krever erfaring evt. prøving og feiling før du får det til.

Jeg har ett kompendium eller kanskje rettere sagt en rapport hjemme fra ett prosjekt de hadde med å utrydde mink på en øy som heter Rott, utenfor Stavanger.

Der brukte de først feller med åte, men på vinteren når det kun var erfarne og eldre mink igjen, så ville ikke minken gå i disse fellene.

Da satte de feller i ganger og stier som minken brukte og fikk tatt resten.

Prosjektet var vellykket, de fikk utryddet minken etter noen år, men så sluttet de med fangsten og minken kom tilbake...

 

Jeg synes synningfella er helt ok, den kommer fiks ferdig. Sett i åte og spenn opp, så er du klar for fangst.

 

Kania fella har jeg aldrig prøvd.

 

Åsebø fella er bra, men der må man også bygge inn fella på ett vis.

 

Det skal også være en svenks felle som slår minken ihjel og er veldig bra, men den vet jeg ikke hva heter. Skal se om jeg ikke finner ut av det i løpet av dagen.

 

Men skal du jakte og fjerne minken helt, så må du nok skaffe deg en Fox Terrier :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er den svenske fella jeg skrev om http://www.gunne.info/mardfalla-slag.html

 

En kjenning av meg har veldig god erfaring med denne, merk at han bruker mårfella til mink, da denne fanger bedre i følge han. Den er også noe kortere og lettere og ha med å gjøre.

 

Fella koster 390 Skr, men med frakt og moms, så blir den fryktelig dyr ca 700 kr pr felle.

 

Så om du er i sverige og kan få tak i den der, så er det mye billigere.

 

Han jeg kjenner tok 28 mink på en vinter med 10 feller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...