Jump to content

Rekyl i Gammel halvauto vs nyere halvauto vs O/U


Sportskytter

Recommended Posts

Der er flere faktorer som spiller inn på hvordan rekylen oppleves. Forenklet kan vi anta samme patron med samme utgangshastighet over hele utvalget, det vil også si samme rekylenergi.

- Da vil UTEN UNNTAK en lettere hagle gi hardere rekyl enn en tung hagle av tilsvarende type, da rekylenergien har mindre masse å jobbe mot.

- En halvautomat og en O/U med lik vekt vil overføre like mye energi til skulderen, men i halvautomaten vil rekylen føles svakere fordi den tar form av mindre kaft over lenger tid.

- Hvordan rekylen er i forskjellige typer halvautomater er avhengig av hva slags automatmekanisme de har. Som hovedregel oppleves rekyldrevne halvautomater som hardere i rekylen enn gassdrevne, men det er ingen absolutt sannhet. Benelli sine rekyldrevne autoer er f.eks. svært behagelige å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Har nå lest litt om halvautoer og ser at man bl.a kan skyte 12 skudd på under 1,5 sek :overrasket: med en ny type halvauto, så i disse nye kan det jo ikke være noe rekyl i forhold til den jeg har kjøpt, så jeg må nok investere litt mere kroner i en nyere type.

Ser på den jeg har at det er to små hull halvveis ut på løpet som slipper gass bakover for at den skal veksle, antar at dette systemet ikke blir brukt lenger på den samme måten?

Link to comment
Share on other sites

Har nå lest litt om halvautoer og ser at man bl.a kan skyte 12 skudd på under 1,5 sek :overrasket: med en ny type halvauto

Det sier bare noe om hvor raskt mekanismen repeterer, ingenting om hvordan du opplever rekylen i den...

Husk at oppvisningsskyttere som f.eks. Kenneth Aspestrand trener noen hundretusen skudd i året, da er de vant nok til å håndtere rekylen til å kunne skyte 10 leirduer i en sekvens.

 

Prøveskyt før du kjøper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med alle forbehold om at jeg ikke kjenner hverken Fabarm eller den gassdrevne hagla du har, så vil jeg nevne at rekylen i min 50 år gamle Winchester 1400 ble svært så kontant da jeg rotet med hovedfjæren i magasinet. Mulig det kan være lurt å ta en grundig puss og sjekk av alle delene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...