Jump to content

Prisklasse ved salg av TOZ MC-6


jassern86

Recommended Posts

Du vil nok kunne få et sted mellom 8 og 12 tusen for den hvis den er i pen original stand. Sett inn en annonse på finn.no så er den snart solgt.

MC haglene er av meget høy kvalitet men var forholdsvis rimelige i likhet med andre produkter fra østblokken.

Link to comment
Share on other sites

Ser de litt mer forseg gjorte. Har også ei toz side ligger som jeg tenkte jeg skulle selge. Hvordan finner jeg ut av nummer på slikt noe. Tenkte det var noe alla star haglene. Eller er de litt bedre?

 

Mi er skutt svært lite med og har i grunn bare stått i skapet noe jeg har arva. Ser ut som mi er fra 1962. Og våpen nummeret er gravert inn for hånd bak avtrekker bøylen.

 

Slik ser låskassa ut på mi

 

normal_IMG_4223_%28Small%29.JPG

IMG_4226_%28Small%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mest billig hagler fra Toz/Baikal men absolutt også kvalitetshagler som de ulike mc utgavene. Har en Mc 8 med skeet og trap løp som er produsert rundt 1975. Den er skutt ca. 80000 skudd og tør påstå den fremdeles er som ny. På den tiden kostet de faktisk ikke så rent lite. Min kostet 3 månedslønner for en industriarbeider i 1977.

Link to comment
Share on other sites

Ja våpen var dyrere "før i tia". Kjøpte min første Merkel i 1977 for 6700,- og det var tungt med en lærlingelønn på 1640,- i måneden :-)

Det jeg mente med at østvåpen var forholdsvis rimelige var i forhold til prisen på tilsvarende kvalitet produsert i vest.

En MC 6 - jakt kostet 8750,- på slutten av 80 tallet. Eneste aberet etter mitt syn er at den veide 3,1 kg til tross for lettmetall låskasse.

Link to comment
Share on other sites

Mange våpen blir dessverre aldri priset etter kvalitet,og arbeid etc.MC er uten tvil noe av det bedre,men som alltid er det markedet som bestemmer.Jeg slutter aldri å undre meg,når folk bruker 8-10 000,- på en italiensk o\u,når man kan få et pent brukt kvalitetsvåpen til samme pris.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste innlegg. Det er kanskje ikke så mye fint å finne brukther hjemme, men følger man med så dukker det opp noen godbiter. Browning/Miroku og Merkel er eksempler på det. Kvalitet som ligger langt over det man får i nye børser til samme pris hvis man kan unnvære choker og magnumkammer. Hvis man tar arbeidet med å importere selv kan det være ganske mye flott å velge i blant fine eldre kvalitetshagler.

Link to comment
Share on other sites

ja jeg skal kvitte meg med en mc 8 med to løpssett .et 75cm trapløp og et skeetløp med tulachoke..har havnet i rullestol og bruker ikke hagla på grunn av høy lammelse og dålig bevegelighet . blir for mye rekyl når jeg sitter i stol da sjø, har fått tak i en halvauto i 20 kal no som passer meg bedre..tenkte å selge den for 14000 arne 93011671

Link to comment
Share on other sites

Sikkert noen som husker dette bedre enn meg men det er vel en tidlig Toz eller Baikal. Det var en Baikal som het noe slikt som Ihz 54. Dette kan jo være en variant av denne ? Uansett er de av god kvalitet men dessverre lite verdt i kroner og øre. Kan tenke meg at en nostalgiker som vet hva det er vil betale et par tusen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...