Jump to content

Hund med sår på utstilling?


kimo

Recommended Posts

Hei.

Jeg har ett spørsmål angående utstilling av hund.

Lukas er påmeldt på utstilling på Stiklestad 18.06. Men i dag var han uheldig å havnet i slosskamp med 2 hunder.

Min samboer var ute å gikk tur å traff ei dame med 2 hunder 1 schæfer og ein til på samme størrelse.

Da de skulle hilse "smalt" det, noe som resulterte i 2 mot 1 ( heldigvis løsnet halsbåndet til Lukas).

 

Det endte med en tur til dyrlege å 6 sting på høyre lår.

normal_DSC00026.JPG

 

Det jeg lurer på er om det er noe vits i å stille på utstilling med denne skaden.

Link to comment
Share on other sites

Halter hunden? I så fall kan du glemme det - dommeren får ikke bedømt hunden ordentlig og da får den KIP. Ellers må du ha veterinærattest på hvorfor den ser slik ut som den gjør.

 

Personlig ville jeg ikke tatt hunden med; den har det best hjemme med ro og hvile. Stress og kav og mange andre bikkjer rundt når man sjølv er halvsjuk er ikke optimalt for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

Han haltet i dag men det er jo litt over ei uke til utstillingen.

Selfølgelig må jeg se an formen til hunden stiller ikke en syk hund eller en som har smerter.

Men hvis den ikke har noe plager av skaden å ellers er frisk å rask ser jeg ikke noe problem med å stille.

 

Det var ikke noe skade på selve muskelfibrene så det er kunn skinnet som har ei rift.

Han ville faktisk ut på tur i kveld så vi tok ein liten runde. (har fått litt smertestillende av lege)

 

Men spørsmålet mitt ligger mer på om han vil få trekk for sår og tilhørende barbering. Eller om det blir sett bort fra hvis jeg har ærklering fra veterinær.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har veterinærattest så skal dommeren se bort fra barberingsflekker osv. Men hunden må kunne gå normalt og tåle å bli berørt som vanlig. Og smertestillende... er jeg faktisk litt usikker på for det kan regnes som doping (bikkja blir roligere). Jeg ville tatt en telefon til NKK og spurt.

 

En ting du skal huske på er at hunden din har fått en støkk i livet. Å utsette den for trange haller med ikke alltid like vennlige hunder k a n være dumt.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer veldig an på dommeren.

Noen bryr seg ikke, og ser sammenhengen, mens andre er pirkete.

Mange tar heller ikke hensyn til en veterinærattest. Jeg tror jeg hadde kontakta arrangør og spurt, de vet ofte litt hvordan dommeren er også.

God bedring!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Jeg har ingen planer om å delta hvis Lukas ikke er i form og fri for smerter.

Tenker ikke å gi han smertestillende utover den sprøyta han fikk hos veterinæren (den skulle hjelpe ca 1 døgn sa han).

 

Får ta kontakt med arrangøren å høre hva de sier.

Tenkte jeg skulle ut å treffe noen hunder om noen dager for å se hvordan han reagerer.

Traff naboen med hunden sin i går kveld å det var som vanlig (ingen spesiell reaksjon å se) bortsett fra at såret var litt innterresant.

 

Han halter ikke i dag heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er helt på trynet hvis utstillingsverdenen er kommet dithen at man må ha veterinærattest hvis bikkja har et sår??? :shock: Det kan da ikke være mulig! Dommeren må da jaggu kunne se at det er et sår og ikke håravfall av andre årsaker. Og en hårløs flekk; det har jo ingenting med bruksegenskapene til bikkja å gjøre.

 

Hva med en jakthund som har fått revet opp et øre på et piggtrådgjerde en gang i verden da, vil da vel ikke få trekk pga det?? Den er jo ikke født sånn, og sår er heller ikke arvelig... Synes skjønnhetsidealene får for mye oppmerksomhet i forhold til bruksegenskapene i eksteriøret hvis sånne details skal bety noe!

 

Hvis bikkja beveger seg som den skal og ikke har vondt av å være med på utstilling, så still ivei! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Kimo.

Jeg har ved par anledninger måtte sy i sammen Laikaen min etter div uhell av forskjellig art, fra 6-12 sting. Det har storsett bare vært skinn. Den har ikke tatt noe synlig skade av det i noen som helst grad. I elgjakta jaga jeg med den etter 2 dager. Og det gikk som ei kule :D

 

Låner tråden din til et spørmål i samme gata.

 

Jeg har en bassett som har operert bort alle pattene på venstre side og livmora på grunn av jursvulst. Men jeg mangler en utstilling premiering for å komme i land med nvch. Er det noen som vet om det er en defekt som er så stor at det ikke er vits å stille bikkja på utstilling.

Link to comment
Share on other sites

Dommere er så mangt, så på siste spørsmål hadde jeg bedt om en veterinærattest. Da har du den i lomma, og viser fram ved spørsmål.

 

Jeg har ei støverfrøken som har blitt påkjørt, og har en nerveskade i et ben og skallet av noen tenner.

Har opplevd at en dommer ikke tok hensyn til vet.attesten. Han visste imidlertid at hun hadde blitt påkjørt, og begynte å diskutere med meg i ringen om hvordan benet fungerer i det daglige. som sagt, dommere er så mangt. Vi fikk kritikk stående til en førstepremie, men fikk andre mest sannsyndlig grunnet benet og en diskusjonssyk dommer. dommere skal egentlig ta hensyn til vet.attest, men har hørt fler dommere som har sagt at de ikke bryr seg om det. Ganske latterlit egentlig. Men med hensyn til at dommere er så mangt, og har mye sære meninger og opptreden, ville JEG tatt kontakt med arrangør og spurt - ikke minst fordi det er dyrt nok med en utstilling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...