Jump to content

Kjøp av ammunisjon i Sverige


Rakken

Recommended Posts

Vet ikke hvor denne tråden hører hjemme, men prøver her...

 

 

Er det noen her som vet hva treningsammunisjon i kaliber 6.5x55 ligger på, prismessig i Sverige?

 

Det fører meg over til neste spørsmål som er; Hva må til for at jeg skal kunne handle ammunisjon i utlandet dersom det skulle vise seg at det er billigere? Må jeg ha Europeisk våpenpass(om det er det det heter) først?

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

For å svare på siste spørsmål først tror jeg det er ganske mange som gir gass og lar det stå tel..

Svenskene selger ammo til nordmenn så det griner langs grensen. Det eneste de spør etter er jegeravgiftskortet.

 

Prismessig er det ikke så mye å spare lenger. Men blyholdig hagle-ammo derimot.... :D

 

 

M

Link to comment
Share on other sites

For å svare på siste spørsmål først tror jeg det er ganske mange som gir gass og lar det stå tel..

Svenskene selger ammo til nordmenn så det griner langs grensen. Det eneste de spør etter er jegeravgiftskortet.

 

Prismessig er det ikke så mye å spare lenger. Men blyholdig hagle-ammo derimot.... :D

 

 

M

 

 

 

En ting er jo å ta det med over grensa, men man må vel få det utlevert over disk først? :D (man må jo vise våpenkort i norge) Så du mener det holder med jegeravgiftskortet?

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet i drammen selger treningsammo til 6,5x55 til under 4,- pr skudd...

 

Jeg kjøper Norma rekrutt.. Koster 349,- for 50 skudd hos Winge våpen i Moss.. Tror ikke svenskene har så mye billigere enn dette?

 

 

Jeg har sett tilbudet til jaktdepotet og har vurdert sterkt å ta turen inn når jeg får lønning over helga. Eneste jeg er litt usikker på er hvor god presisjonen er kontra Jaktmatchen. Men til mengdetrening på simle er den sikkert mer enn god nok.

 

Hos min lokale våpenforhandler får jeg 50 stk norma jaktmatch til 320,-, og skytterlaget følger prislister fra 2008, så der går dem for 300 for esken :P

 

Da virker det kanskje som om dette er et vel så godt alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har forstått, må en ha importtilatelse for inføring av amo. Bestilte noen kuler fra Sverige en gang, det gidder jeg ikke mer.

De ble stoppa i tollen.

Måtte da på politikammeret og få et papir derfra, hente amoen på tolllageret, betale fortollingsavgift. Ble litt dyrere en å kjøpe kulene her i landet gitt.

Skal en ta inn større partier, kan det jo lønne seg, men da skal en vel fort ha tilatelse til å drive salg av amo også.

Er en over og jakter kan en jo ta med seg litt tilbake da, men ellers tror jeg ikke det er volsomt mye og spare på baneskudd.

Jaktskudd er det jo enklere og mer tilfredstillende og lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Ja bevares!! 300,- for eska er veldig billig! Og hylsene er jo helt i toppsjiktet hva gjelder hjemmelading..

 

Disse skudda til JD har jeg ikke prøvd og ei heller noen sinne hørt om før nå.. Såe.. Ikke sikkert det beste, men som du sier, til mengdetrening er de sikkert ok :)

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har forstått, må en ha importtilatelse for inføring av amo. Bestilte noen kuler fra Sverige en gang, det gidder jeg ikke mer.

De ble stoppa i tollen.

Måtte da på politikammeret og få et papir derfra, hente amoen på tolllageret, betale fortollingsavgift. Ble litt dyrere en å kjøpe kulene her i landet gitt.

Skal en ta inn større partier, kan det jo lønne seg, men da skal en vel fort ha tilatelse til å drive salg av amo også.

Er en over og jakter kan en jo ta med seg litt tilbake da, men ellers tror jeg ikke det er volsomt mye og spare på baneskudd.

Jaktskudd er det jo enklere og mer tilfredstillende og lade selv.

 

 

 

Da vet jeg at jeg iallefall aldri skal bestille det og få det sendt i posten :) Det høres ut som om Jaktdepotet's pakke på 1000 skudd for 3990,- er vel så enkelt og greit da.

 

Jaktskudd går det ikke mengder av foreløpig, siden jeg først fikk somla meg til å ta jegerprøven i våres og ikke har begynt å jakte enda. Har fått tilgang på rådyrterreng og tilbud om å være med på elgjakt, men det er det. Så tenker jeg kommer veldig langt med en eske til innskyting før jakta begynner :)

 

Om treningsammoen går i samma tempo som den har gjort de to første ukene (100 skudd i uka), så er det kanskje på tide å begynne å lese i ladeboka :P

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært konge om noen hadde erfaring / tilbakemelding på skudda fra JD, ja... Men det ender vel sikkert opp med at jeg kjøper dem til trening uansett :)

Da kan jeg eventuelt legge ut noen bilder / meninger om dem når jeg får somla meg inn der og prøveskutt noen serier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller kjøpt Norma egentlig.. Du får det billig nok, trenger ikke kjøpe enorme kvanta, og hylsene er uansett bedre enn de fra JD (tør å påstå det). Så om du tenker LITT i de baner å lade selv etterhvert så er det veldig kjekkt å ha noen hundre engangsskutte hylser du LETT kan lade 6-7 ganger før de kasseres..

Link to comment
Share on other sites

For å svare på siste spørsmål først tror jeg det er ganske mange som gir gass og lar det stå tel..

Svenskene selger ammo til nordmenn så det griner langs grensen. Det eneste de spør etter er jegeravgiftskortet.

 

Prismessig er det ikke så mye å spare lenger. Men blyholdig hagle-ammo derimot.... :D

 

 

M

 

 

 

En ting er jo å ta det med over grensa, men man må vel få det utlevert over disk først? :D (man må jo vise våpenkort i norge) Så du mener det holder med jegeravgiftskortet?

 

 

Jeg VET at det holder...

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg VET at det holder...M

Hva som kreves for å kjøpe ammunisjon i Sverige er vel ikke det viktigste her, eller? Regner med at du kjenner til straffen for å smugle "lovlig" ammunisjon og ikke minst bly som du også nevner over grensen? Svar gjerne her i tråden siden du nærmest oppfordrer til smugling :wink: Tips; 20 haglepatroner med bly gir noe høyere bot enn 200 sigaretter for mye..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...