Jump to content

Førstegangsrifle, jakt og blink


Prowl McMagne

Recommended Posts

Hei, har hatt noen sene kvelder nå med intens surfing og lesing på nettet (dessverre lite jakt i miljøet mitt) om forskjellige rifler og sikter...

 

Dette er hva jeg har "siktet" meg inn på nå:

 

Tikka T3 Lite Stainless

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ri ... 55-1047746

 

Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... -4-1043637

 

Også ei boltmuffe i stål

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27222612

 

ser det har vært tråder her inne ang. magasin til T3 i aluminium/stål, noen som vet om det har blitt noe av det, evt hvor en kan få tak i slikt?

 

jeg tror jeg kommer til å levere rifla inn til børsemaker og få sagd til et justerbart kinnstøtte av kolben, vil en synth stokk være ett problem for dette? har lest at de fyller stokken med beddemasse, hva skjer med balansen da? blir rifla baktung? kvaliteten, smuldrer beddemassse f.eks.. ville det lønne seg å kjøpe en laminat stokk versjon av T3 hvis en ønsker å sage til kinnstøtte? pris på en slik jobb vil ligge på? 1500,-?

 

utfordrere som fortsatt ligger i bakhuet og som vil bli "befølt" i butikken er T3 Super Varminten og Sako 85 versjoner....

 

mine tanker om de er, Super varminten er litt mer solid, har allerede kinnstøtten MEN den har fortsatt den samme "finishen" som Lite, plasten osv.... vet ikke om det forsvarer 3000,- ekstra for egentlig bare et tykkere løp... evt noen som har noen invendinger på hvorfor et tykkere løp vil være bedre til normal skyting ?

 

Sako 85 blir jo mye omtalt som en suveren rifle... men feks Finnlighten føler jeg er ganske likt en Tikka i look, bare 50% dyrere... skifter jeg boltmuffa og kanskje får tak i et alu/stål magasin til Tikkan, da er jeg vel ganske nærme Sako... siden de er produsert av samme fabrikk regner jeg med at stålet er det samme og teknikken likeså, bare at Tikkan har en annen løsning med en standard størrelse på låsekassen (som sparer penger i produksjonen) samt små snarveier her og der, boltmuffa, magasinet, kanskje finishen på stokken (selv om jeg tror den er nok støpt med samme materialet)... uansett, Tikkaen er tilpasset til masseproduksjon, mens Sako har fortsatt små detaljer som ikke egner seg så godt på samlebåndet...

konklusjonen er da, foreløbig, at om ikke jeg forelsker meg helt så syns jeg ikke Sako kan forsvare prisen i mi lommebok overfor Tikkan.... noen som har tanker om dette?

 

tilslutt, gjerne tilbakemeldinger på valget mellom Tikka Lite, Laminated, Super Varmint og Sako 85...

 

Hvordan er det å selge ei tikka lite stainless, velholdt, på et senere tidspunkt? vil jeg tape mye penger på det eller holder våpen seg godt i pris i feks et par år om alt er velholdt?

 

Optikken regner jeg med er så god som pengene kan kjøpe til den prisen...

Link to comment
Share on other sites

Det du har blinka deg ut blir sikkert ei bra pakke, det. Siktet er eit godt kjøp. Når det gjeld rifla, finst det jo mange bra ting i det prisleiet.

 

Brukås Sport sel Schultz & Larsen Classic DL for berre ein tusenlapp meir enn Tikkaen, som eit eksempel. Fordelen med S&L-en er at du på sikt kan bygge ein heil våpengarderobe på samme børsa, då den har utskiftbare løp.

 

Du har også blinka deg 6,5 X 55 som kaliber. Eg ser mange anbefalar det til nybyrjarar (snill rekyl/billeg treningsammo osv). Vil berre påpeike at det kanskje ikkje er det mest ideelle kaliberet dersom du på sikt finn ut (som tusenvis av norske jegerar har gjort siste åra) at du vil ha lyddempar på børsa, og i den samanheng vurderer å kappe løpet noko for å gjere den meir brukarvennleg. Ein løpskappa og demparmontert .308 win vil ha mindre rekyl enn 6,5 X 55 utan dempar.

 

Eg har også lest her på kammeret at fleire europeiske land har eit minimumskrav til kulediameter fastsett til 7 millimeter for storviltjakt. Skulle du bli bitt av jaktbasillen og får lyst til å prøve deg på andre jaktmarker enn dei norske, kan Tikkaen i 6,5 dermed hamne under grensa.

 

Uansett kva du vel, er det ei kjensgjerning at det sjeldan er børsa som avgjer korvidt jaktskota dine blir vellykka eller ikkje. Det handlar meir om å trene jamnleg og å skaffe deg god arts- og terrengkunnskap.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har vært innom Browning modellene, X-Bolten ser bra ut...definitivt. Skulle gjerne holdt en selv før jeg gjorde noen mening om den..

Men har også sett en video om at løpet sprenger på den om det er noe i pipa når du skyter... vet ikke? kanskje ikke samme kvalitet på stålet som Tikka/Sako ?

 

Som også nevnt over... har faktisk sett litt på safari turer osv.. og det er et godt poeng at 6.5/55 ikke er særlig internasjonalt... i tillegg har jeg venner i statene som jeg kanskje kunne tenke meg å reise å jakte med, og vil regne med at 6.5 ville være ganske eksotisk å få tak i over dammen...

 

skulle det være et alternativ så er det 308... pga tilgjengelighet overalt, og også at det er godkjent for det meste av jakt... eneste problemet her, jakt på småvilt evt med helmantel(?) kuler som ikke ekspanderer men går rett gjennom, hvordan vil dette fungere i 308? vil f.eks. en hare eksplodere? eller hva med rype? spurv med kanon?

 

skal skyte imorgen, har aldri skutt med verken 6.5 eller 308 så får se.... tror ikke jeg kommer til å kjøpe demper, ikke min stil (men aldri si aldri sant..) så vil 308 sparke meg j*#vli hardt i ei lett rifle ?

Link to comment
Share on other sites

Har vært innom Browning modellene, X-Bolten ser bra ut...definitivt. Skulle gjerne holdt en selv før jeg gjorde noen mening om den..

Men har også sett en video om at løpet sprenger på den om det er noe i pipa når du skyter... vet ikke? kanskje ikke samme kvalitet på stålet som Tikka/Sako ?

 

hvor fant du den videoen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...