Jump to content

9mm til jakt.


MasterMaker

Recommended Posts

Ei rifle i 9mm para med integrert lydemper og pistol/mp magasin hadde jo ikke vært ueffen til småvilt.

 

Camp carbine er jo den eneste rifla i 9mm på halv auto lista og da den ikke er i produksjon lengre så har jeg slått i fra meg den ideen for lenge siden(så sant jeg ikke snubler over et exemplar).

 

Men ei bolt rifle må jo være mulig.

 

Forøvrig så hadde en leveraction i 9mm også vært direkte praktisk til alt av småvilt, spesielt hare eller skogsfugl.

 

Noen som vet om dette har blitt prøvd før(leveraction) eller vet hvilke bolt hoder som 9mm passer i?

 

Er en ide jeg har tenkt lenge på og selv om et contender løp ville vært lett så hadde noe med magasin vært mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Camp carbine er jo den eneste rifla i 9mm på halv auto lista og da den ikke er i produksjon lengre så har jeg slått i fra meg den ideen for lenge siden(så sant jeg ikke snubler over et exemplar).

 

 

Har eia 2 stk av disse Campcarabinene i 9mm så det finnes jo å få taki.Morro med 9mm halvauto og 30 skudds magasin.Lader du selv og støper dine egne kuler koster jo 9mm ammoen noenlunde det samme so 22lr ammo.

Annser ikke 9x19 som noe jaktkaliber, men mere som en forvokst salongrifle. :wink:

Link to comment
Share on other sites

får noen år tilbake kom ruger med en 9mm carbin men det var lik før den ny løpslov kom den var får kort til jakt :? jeg holdt på kjøpe meg ei sånn mens de var lovlig i salg har sett en å ann maril camp på finn så det er å se vær dag ellers har man også den i 45 acp qxl er også plass å se (rugeren carbin er desvere ikke lovilig løps lenge jeg vet ikke om de som handlet sånne våpen før den våpenloven kom får lov bruke de på jakt)

Link to comment
Share on other sites

Hva med .45ACP ? 70 års tid tilbake ble det utviklet en morsom sak for SOE: deLisle karabinen. Denne bestod av en Lee-Enfield låskasse der sluttstykket var forkortet, heldempet løp i .45ACP montert i en fyllblokk i åskassen og en konvertering i magasinbrønnen slik at den benyttet Colt 1911-magasiner. Det produseres nye i dag :D

DeLisleCarbine.jpg

Bilde linket inn fra wikia.com

Link to comment
Share on other sites

Regner litt med at det som er tilgjengelig av camp carbines har blitt "plinket opp" til det punkt hvor de er slitt helt ut.

 

Du vet ikke sånn ca hvor mye en pent brukt camp carbine går for?

 

Fikk tak i en så og si uskutt camp 9 på QXL for 4500kr og solgte min gamle for 4500.

Tror du skal trøkke gjennom mange 10 000 vis av skudd før den er utslitt.

Løpet er skrudd inn ikassa så det er lett å skifte.Har kjøpt meg et lite lager av deler så som rekylbuffere,tennåler,utdragere og fjærer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...