Jump to content

Jaktlabradoren "Skarv"


nemesis

Recommended Posts

2njaal3.jpg

 

 

 

Her ser dere bilde av meg bare 7 dager gammel..

Jeg har allerede hørt noen rykter om at jeg skal bli norsk statsborger om 7 uker. :wink:

Inntill videre vil jeg være her på Kennel Skybar i Sverige.

 

I tillegg har jeg fått vite at min fremtidige eier ikke har erfaring med en jaktlabbe som meg tidligere, så jeg håper dere her på kammeret vil hjelpe han i tiden fremover når det gjelder treningstips og slikt. Han har tidligere hatt en småkjukk labradorjente som ikke ble trent mot jakt.... :shock:

 

jeg vet hvertfall at det meste går på eier og ikke meg da jeg har fine jaktlinjer og vil være bare "guttevalpen" en god tid fremover!! :angel::roll:

 

Jeg har som plan og bli godkjent ettersøkshund samt en habil apportør.

Jeg kommer tilbake med mer info og bilder når jeg vet mer om denne nordmannen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grattis!

 

Du får helt sikkert masse glede (+ en og annen frustrasjon) med Skarv :)

Jaktlabradoren synes jeg er en fantastisk flott hund, men jeg har selv endt opp med 2 stk. Jakt springere.

Du kan jo følge min snublende veg fremover på www.foraoise.blogspot.com

Det er jo noen fellesnevnere i treningen av våre to raser. Spesiellt på apportsiden.

 

Lykke til!

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Joda er klar over at det krever mye trening.

Har lest Lena Brattsbergs bok: "Retrieveren som apportør" og prøver og legge opp treningen i samsvar med denne.

Ellers øsnker jeg selvsagt å stille på prøver dersom jeg får til det jeg ønsker.

Første målet er vel å få Skarv kvalifisert til å gå B-prøve. Ettersom dette er første labben min som blir trenet mot apport får vi ta det litt som det kommer..

 

Ellers har jeg den oppfatningen som Carl Gustav sier angående trim/trening. De jeg kjenner krever en god del trening men labben klarer seg fint med noen rolige dager også.

 

Nå er den 3 uker og jeg gleder meg som en unge...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da fikk jeg nettopp melding fra Sverige om at Skarv hadde gått sitt første blodspor, 5 uker gammel. :D

 

Følgende kommentar fra kennel-mor:

"Jag tror sällan jag sett en så målmedveten valp, han löste uppgiften så enkelt. Maten var nästan inte intressant, bara om spåret fortsatte. Tur att jag gjort en ögleåtergång! Härligt driv i den killen."

 

Dette låter bra selv om det nok var beskjedent lengde på sporet... :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

normal_284111_166603713412384_100001882685587_403249_610764_n.jpg

Her er bilde av Skarv 3 måneder gammel.

 

Ja denne sommeren har gått så fort at jeg har ikke fått oppdatert tråden siden sjarmøren kom i hus 1. juli.

Det har gått slag i slag med dressur, lek og moro.. :smile:

 

Skarv er nå 4 måneder og jeg er stolt av hva han presterer så langt.

Planen har jo hele tiden vært å ha en kombinasjonshund til å apportere fugl samt en godkjent ettersøkshund i valdet..

Så langt er jeg veldig fornøyd med framgangen og treningen er godt i gang med tanke på dette..

 

Vi begynte med grunndressuren og denne sitter ganske bra nå. :)

 

Innkallelse: Har fortsatt noen problemer med innkallelse, da han kan finne andre ting mer intressant enn meg.. Dette blir en utfordring.

Sitt/bli: Dette mestrer han meget godt. Han sitter selv om jeg forsvinner og kommer tilbake 1. minutt senere.

Dekk: Denne øvelsen liker han ikke å gjøre på kommando men har blitt bedre de siste dagene. Dette er en av de siste øvelse vi startet med.

Fri ved fot: Denne øvelsen har jeg startet veldig forsiktig med ettersom han fortsatt er ung og vi trener for det meste med å gå fint i koppel. Han går nå bra uten

å dra i båndet. Neste steg blir nå å slippe han ved fot for svært korte perioder.

 

Apporteringen: Blir helt i hundre når han ser jeg tar fram dummien. Han sitter og venter på klarsignal. Apporterer greit og avleveringen er bra. (Jeg valgte å få han til å

sitte på min venstre side før jeg overtar dummien. Dette fungerer greit. Jeg bruker godbit i bytte. Han har litt svakt bitt og han foretrekker å bære

dummien i "kanten" slik at denne dingler mens han løper og dette resulterer også ofte til at han mister denne. Dette er kanskje en bagatell men jeg har

valgt å prøve å rette på dette allerede nå. Jeg har nå tapet sømmen til siden slik at han er nødt til å bite over midten av apporten. Forhåpentligvis legger

han dette til vane. Dirrigering har jeg akkurat begynt med. Til nå har jeg plassert han inntill en vegg og kaster ut dummier til hver side. Han har nå lært

forskjell på venstre og høyre. "stoppsignal" har jeg bare terpet litt på når han går i kobbel. Blåser og bråstopper. Belønning kommer når han ser på meg.

Neste steg i innlæringen av stoppsignal blir å la han leke fritt og når han er opptatt med lek blåser jeg ett pip og kaster en apport. På denne måten håper

jeg å oppnå hans oppmerksomhet hver gang han hører ett pip av fløyten.

 

Søk: Dette er det artigste han gjør. På 30 meters avstand kan jeg fortsatt høre han snufse etter de rette luktene. Her bruker jeg mye dummie med festet

rypevinger. han er svært tålmodig og kan søke lenge. Jeg påser at han alltid får "betalt" får strevet slik at han fortsetter med det gode søks-arbeidet.

Det er også viktig at han finner noe slik at han fortsetter og søker selvstendig uten å gi opp..

 

Blodspor: Har trent veldig lite blodspor ettersom jeg er mest opptatt av apporteringsegenskapene. Han som mange andre er veldig glad i å slikke i seg alt blodet han

kommer over før han går videre. Men han har jo bevist at han har en godd nese så bare han skjønner at det ligger en skikkelig god belønning ved sporslutt

skal det nok være mulig å få han ivrig på sporingen. Men dette tar vi litt etterhvert.

 

Ellers er han en utrulig god kompis som tilpasser seg det meste. Mange turer i skogen, fisking i båten, kos og lek.. Aktiv utendørs og forholdsvis rolig innendørs.

Men det merkes at han krever mye aktivitet. Jeg har egentlig bestemt meg for ikke å skyte fugl for han i år så det blir nok en hard avgjørelse å må forlate han i hytta nå som rypjakta er like rundt døra. Men jeg håper og tror at jeg har igjen for dette senere ved å ikke bruke han under årets jakt. Skulle det bli en skadeskutt rype ikke langt fra hytta er sjansen stor for at jeg henter han under kontrollerte former og gir han en sjanse.. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...