Jump to content

Å hjelpe meg..


Hedmarkingen

Recommended Posts

Nå får en sikkert plastallergi anfall, da jeg har søkt og fått godkjent en søknad på en:

Howa M1500 Ranchland Compact kaliber 7mm-08

kikkert:

Bushnell Legend 3-9x50mm

demper:

Sonic 45 Lyddemper

 

 

Howaen har jo gummistokk i fra hogue, ferdig beddet i fra fabrikk.

Hvor stor fare er det for at jeg utvikler allergi ?

Jeg skal bruke den til blinkskyting og Metallsilhuett.

 

Godt mulig at den blir påsatt:

http://www.webshop.roedale.de/product_info.php?info=p206_RMS--Roedale-Magazine-System--Howa1500.html

 

Vis allergien slår seg vrang, så er det jo mulig å sette på en:

http://www.grodasriflestocks.com/?cID=2525

Spørsmålet er da, er sådanne modifikasjoner lovlige i henhold til MS ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om disse er lovlige eller ikke kommer jo veldig an på hvilken øvelse du har tenkt å bruke rifle i. Jeg legger her til grunn at du skal bruke rifla til øvelsen Silhuettrifle siden det er det jeg har fått inntrykk av i en eller flere andre tråder du har om dette emnet.

 

Fra metallsilhuettregelverket for rifle (min understreking):

b) Kolbekapper og kinnstøtter:

En kolbekappe (rekylkappe) som har en kurvet overflate hvor dybden av kurven overskrider 12,7 mm (½") målt fra en rett linje trukket fra topp til bunn av kolbekappen er forbudt. Kolbekappen skal være sentrert. Justerbare kinnstøtter skal være faste og forseglet på plass.

 

 

Se forøvrig http://www.metallsilhuett.no

Klikk på regelverk i den øvre menylinjen og deretter på internasjonalt og Gen. for rifle i den venstre menyen. Under seksjon V: Skyteprosedyre ligger en tegning hvor begrensninger på riflen er skrevet inn.

 

I korte trekk viser tegningen det som står under: Grov rifle (og fin rifle) i samme menyen til venstre som nevnt lenger opp i dette innlegget. Under: Spesielle tekniske regler for grov rifle (eller fin rifle)

Seksjon I: øvelser

A. Silhuett rifle

underpunkt

e) skjefte

 

Forskjeftet (den delen av skjeftet som sitter foran avtrekkerbøylen), inkludert avtrekkerbøylens montasje og skruer, skal være maksimum 57 mm (2 ¼") bredt, 57 mm (2 ¼") dypt, målt fra senterlinjen av løpet. Forskjeftet skal være minst 203 mm (8") målt fra fremkant av låsekasse og fremover. Kolberyggen skal ikke være høyere enn senterlinjen, men på Monte Carlo skjefter kan den oppbygde delen være 12,7 mm (½") høyere. Kolbens tå, inklusive kappe eller rekylkappe skal ikke være mer enn 178 mm (7") under senterlinjen av løpet. Kappe eller rekylkappe skal ikke være lavere enn den naturlige fortsettelsen av kolbens underside. Tilleggsutstyr, utskiftbar eller permanent, som ikke fører til overskridelser av riflens maksimale vekt eller dimensjoner er tillatt hvis de ikke stikker foran munningen.

 

Reimbøyler og reim er tillatt, men reimen skal ikke brukes som støtte under skyting.

 

 

Jeg har også i siste sitat fra regelverket understreket det jeg tror du kan få problemer med på de stokkene du linker til. Du må selvfølgelig sjekke disse målene før du møter til konkurranse, og kanskje aller helst før du bestiller ny stokk.

 

Håper at dette kan gi deg noen av de svarene du trenger, og at vi får se deg på metallsilhuettbanen i løpet av sommeren. KMS arrangerer jo Nordisk mesterskap MS rifle på Kongsberg 25.-26.juni, du er velkommen til å prøve nyrifla der :D

Link to comment
Share on other sites

Man må vel regne med at leverandør/produsent er i besittelse av en vekt og et eller annet måleverktøy, slik at de har tatt riktige mål.

Har du i tillegg sendt over regelverket til dem, og hvis de har sjekket stokken opp i mot regelverket, så ligger jo alt til rette for at du kan få satt på den stokken du ønsker deg. Når du i tillegg kan unngå overeksponering i forhold til din latente plastallergi bør jo en slik stokk nesten kunne kjøpes på blå resept :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...