Jump to content

swift a fraim i 308. er det en god elg kule?


ersa

swift a fraim en god elg kule?  

36 members have voted

  1. 1. swift a fraim en god elg kule?

    • ja
      35
    • nei
      1


Recommended Posts

er swift a fraim en god kule på elg?

siden det er en hard kule så lurer jeg på om den ikke vil ekspandere litt vel lite i en liten elg kalv som er skutt i lungene med bare et lite ribb bein som er truffet.

men jeg ser for meg at en for myk kule vil splintre opp ved treff i bogen på en stor elg okse?

 

regner med det er noen her inne som har erfaring:) (er bare 14 så har ikke erfaring med kuler i viltet enda)

Link to comment
Share on other sites

Ja her tror jeg du er på upløyd mark :mrgreen:

 

Swift a-frame i 308 er fin på elg selv om den er litt "stiv" Tror jeg hadde valgt en 165 gr.

Oryx som er en bløt kule fungerer også fint å elg.

Farten er stikkordet her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja her tror jeg du er på upløyd mark :mrgreen:

 

Swift a-frame i 308 er fin på elg selv om den er litt "stiv" Tror jeg hadde valgt en 165 gr.

Oryx som er en bløt kule fungerer også fint å elg.

Farten er stikkordet her :wink:

 

 

 

 

ok men vist du kjørte en oryx og en a fraim i boge på en grov elg i samme hastighet hadde det da vert forskjeld på de fulene?

Link to comment
Share on other sites

Testet dette en gang med 165 grs A-frame i 308. Folk sa den var så hard så jeg måtte teste. Jeg ladet den til 630m/s i utgangshastighet og skjøt på våte tlf.kataloger på 100 meter og selv da ekspanderte kula. Det tilsvarte et skudd på godt over 300 meter.. Så jeg fikk et inntrykk av at den er ikke riktig så har som folk skal ha det til. Den ekspanderer lett helt til den kommer til deleveggen og der er det også naturlig at den slutter å ekspandere siden deleveggen er en såkalt "ekspansjonsstopper"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...