Jump to content

Eksisterer Simson 147E?


Capercaillie44

Recommended Posts

Hei, jeg har kjøpt en halge på auksjon som i følge papirene skal være en Simson 147E, men når jeg prøver å finne info om den på nett kan jeg ikke se at Simson har noen modell som heter 147E (men derimot Merkel som jeg mener har vært produsert på samme fabrikk en gang i tiden?). Haglen ligger fortsatt på auksjonshuset da jeg fortsatt venter på lisensen så jeg får ikke sjekket hva som er trykt på den. Kan dette være en dokumentasjonsfeil?

 

Takk for hjelpen

Link to comment
Share on other sites

Eg er litt på tynn is, men meiner eg ein stad har lese at Simson-namnet vart brukt av same firma som Merkel på somme eksportmarknadar, og eg trur Sverige var ein av landa? Du kan jo prøve på svenske debattsider, t.d robsoft.nu?

Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om minnefeil :winke1:

Model 8, 47E og 147E var alle bygget på samme fabrikk og ble solgt under varemerkene Sauer & Sohn, Simson og Gebrüder Merkel. Vanligvis hadde Sauer flammeherdet baskyl på 8 og 47E, mens Simson var blank, 147E var gravert. Der var også mer luksuriøse modeller, mener de het 347E (spesielt utvalgt treverk og dyp gravering) og 447S (sidelås, spesielt utvalgt treverk og dyp gravering), men disse har jeg kun sett merket som Sauer & Sohn.

Da muren falt ble alt samlet under varemerket Merkel, både for å markere at der ikke var noen sammenheng med J.P. Sauer & Sohn og fordi Merkel-navnet hadde en mer eksklusiv markedsprofil.

Regner med at en herværende vaabenterapeut kommer med det som måtte trenges av korreksjoner og supplerende opplysninger :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...