Jump to content

Blodsportrening/ Sporing til fallet.


Jeger65

Recommended Posts

Hei jeg har nå fått meg en Bayersk viltsporhund som jeg holder på å trene, den er 3 1/2 mnd. Den går greit på dette, men har ikke prøvd noe lengere enn 100 m. Det jeg lurer på om det er skadelig for hunden å spore opp til et fall når vi starter på bukkejakta. Eller burde jeg vente med det til den er godkjent. Dette er det sikkert mange syn på, jeg suger til meg all informasjon nå det gjelder dette. Hvis noen har noen triks når det gjelder opplæring av ettersøkshund så setter jeg pris på det også.

Jeg har trent opp 2 hunder tidligere, men det er så lenge siden nå, så en oppfriskning kunne vært greit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjølv latt bikkja spore seg innpå fallet; det er gull verdt! Så jeg har absolutt ingen betenkeligheter med å anbefale det. Du vet hvor dyret ligger, sett bikkja på skuddstedet og la den finne en superbelønning i enden av det - det er ingenting som slår det!

 

Her er bikkja mi 4 mnd gammel når han fikk spore innpå ei rågeit jeg hadde avliva i forbindelse med påkjørsel:

 

1ettersoksdebut_Amigo_009-300x225.jpg

 

ettersoksdebut.jpg.jpg

 

Det var ikke mer enn 20 m men det var en fantastisk kick for hunden dette her :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Så har bayeren sporet inn til første fall, guttungen skjøt en liten rå i kveld, så dro han den avsted en ca 100 m mens jeg var heime og hentet hunden. Skal si det var noe som trigget den det gikk som en strek. Hadde også et 16 timer blodspor til morgenen som også gikk veldigt bra, så man kan si far er veldigt fornøyd idag.Slapper nå av i godstolen med en kald en. Fornøyd med hund og guttungen.

Link to comment
Share on other sites

Er nettop kommet in etter en treningsøkt på blod, det må jeg si gikk ganske bra, men når vi kommer til et ferskspor så ser det ut som det er mye mer inntresant. Det er litt vanskelig å få den til å ta opp blodsporet igjen, men det er lett å se når han kommer på ferskspor for da drar han noe voldsomt. Når han da kommer tilbake på blodsporet så er han rolig igjen, men skjer det flere ganger blir han stressa og mister konsentrasjonen. Hva skal jeg gjøre, her er veldigt mye rådyr her så det er vanskelig å finne områder å trene i som det ikke er for mye ferskspor lukt. :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...