Jump to content

jaktavtale


villmænn

Recommended Posts

Hei, jeg har tenkt å ta meg en kjøretur i bygda og spørre grunneiere om tillatelse til å jakte rev, kråkefugler, due osv. på deres eiendom. I den sammenheng så tenkte jeg å formulere en lettfattelig avtale mellom meg og grunneier for å ha alt mitt på det tørre, og i ordnede former. Jeg tenker at avtalen bør inneholde gårds og bruksnummer, rubrikk for om grunneier er medlem av grunneierlag, og dermed om avtalen kun gjelder for innmark. Kommentarfelt, viss grunneier har noe spesiellt som han/hun vil presisere. Hvem avtalen gjelder for, eksempelvis mitt navn med opptil 2 gjestejegere eller noe i den gata. datering og signering. I tillegg så tenker jeg at jeg bør ha med meg et skriv med utklipp fra lovdata for å overbevise grunneiere som ikke har satt seg inn i sine rettigheter som grunneier, om at dette er fullt lovlig. Kanskje bør jeg også ha med et lite signert skriv fra grunneierlaget om at dette ikke bryter med avtale mellom grunneiere og grunneierlag.

 

Noen som har konstruktive tilføyninger? Forslag til hva jeg bør har med av lovdata?

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville heller holdt meg litt mer "nøytral" her.

Skal man plutselig lage skriftlige avtaler, kan dette virke avskrekkende for fler grunneiere (duejakt, kråke og rev).

Hadde det vært snakk om rådyr, hjort og elg, ja!, men due, kråke og rev, ville jeg heller spurt pent, og gitt grunneieren litt vin eller annet tordenvann som takk.

På den måten skaffer du deg en god relasjon til grunneieren, og han/henne husker deg til en annen gang.

 

Slik har det nå blitt for meg.

Grunneieren nekter alle andre å jakte siden jeg har over lenger tid vært flink med å gi litt vin og sjokolade som takk for at jeg får jakte der.

 

mulig jeg misforstår her, men jeg er nesten helt sikker på at hvis jeg hadde dukket opp med en skriftlig avtale, så hadde jeg nok fått neitakk av de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Fikk lov å jakte en del duer hos noen forskjellige bønder i fjord.. Noen ville ha et par duebryst og andre brydde seg nesten ikke å vi fikk beskjed om å bare jakte ivei.. Men lønner seg nok å spørre selv om de er med i grunneierforeninga, slik at de ihvertfall veit om at du jakter der.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg gjerne vil ha det i litt mer ryddige former er at det er snakk om veldig mange små eiendommer i bygda her jeg bor. Ved eksempelvis lokkjakt på rev så er det fint å ha flere muligheter, så å holde styr på 20-30 muntlige avtaler syntes jeg er litt vanskelig. Jeg vil jo gjerne gjøre det så uformellt og lite skremmende som mulig ved å personlig møte opp og snakke med hver enkelt og forklare hvorfor jeg gjerne vil ha en underskrift. Og disse vedleggene jeg snakker om vil kun bli presentert der det er nølere som er usikre på hvilke jakt rettigheter de har som grunneiere.

 

Jeg har allerede muntlig avtale med 3-4 bønder, og det funker fint det også, men som sagt så vil jeg gjerne ha muligheten flere plasser spesiellt i forbindelse med revejakta, og da liker jeg å ha det litt mer ryddig.

Link to comment
Share on other sites

Fikk lov å jakte en del duer hos noen forskjellige bønder i fjord.. Noen ville ha et par duebryst og andre brydde seg nesten ikke å vi fikk beskjed om å bare jakte ivei.. Men lønner seg nok å spørre selv om de er med i grunneierforeninga, slik at de ihvertfall veit om at du jakter der.

 

Spørre må man uansett om man har jaktkort eller ei, når det er snakk om jakt på innmark. Jeg har jaktkort på området det gjelder, men det gjelder som kjent bare i utmark. De aller fleste jeg har spurt er også positive til jakt. Det gjelder bare å møte opp personlig, så er de fleste veldig hyggelige.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...