Jump to content

Factory crimp


RWA

Recommended Posts

Satt å kikket litt på det som var skrevet om factory crimp her, men det er en ting jeg lurer på - går det greit å krympe på kuler som ikke har "krymperille" i kula? Bruker Lee dier, og kuler fra Partizan og Sierra i 6,5 mm. Ingen av kulene har "krymperille" i kula. Og Partizan kulene er underdimisjonerte i forhold til Sierra kulene - diameteren på 120 grains Partizan ligger på rundt 6,68 mm mens Sierra 140 grain kulene ligger på 6,71 mm. Får av og til soting på hylsene nedover halsen, og det er på Partizan kulene, og mistenker at de er for "løse" i halsen. Sierra kulene gir ikke soting. Antar at kvaliteten på kulene er bedre til Sierra.....

 

Har da factory crimp på Partizan kulene vært en ide? Har ikke prøvd det enda - men har prøvd forskillige dybder på kula.

Link to comment
Share on other sites

Lee hevder at kuler ikke trenger krymperille/cannelure for å kunne virke med deres FCD, noen kule-produsenter hevder på sin sin side at deres kuler uten krymperille ikke skal krympes, det være seg med krymp i vanlig die eller egen krympedie ala FCD.

 

Det eneste som er sikkert er at en selv bør prøve hva som fungerer best i egen rifle og med egne komponenter. Dersom Partizan kulene gir sot i hylsehalsen, så har en ikke mye å tape på å legge til en krymp på noen av patronene. Ved å sette opp blink og evt kronograf, vil en kunne sammenligne patroner med og uten krymp både mht til soting, presisjon og hastighet.

 

Et alternativ til å bruke Lee FCD som medisin mot sot, kan være å bytte krutt-type eller kanskje tennhette(mildere eller kraftigere...)

 

Jeg har selv sans for Lee FCD og bruker denne til endel av min lading, både 375H&H, 358 Win og 300 RSAUM, da spesielt på jakt ammo.

 

Fint om du holder oss oppdatert på dine utprøvelser.....

Link to comment
Share on other sites

Har gjort en prøve med å krympe på 10 skudd, så jeg skal se om jeg får det testet i løpet av uka. Har beholdt ladningen på kruttet - så det er identisk med de uten krymp. Skal komme med resultatet av testen.

Takk til Norway for innspillet, det kommer godt med. :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet i dag, og her er data:

 

Testskudd 1.

Hylse: Norma 2x skutt

Press: Halspresset

Hette: CCI200

Krutt: Norma N-4

Mengde krutt: 43 grain

Kule: Partizan 120 grain

FC: Ja

Hastighet: 739.8 m/s

 

Testskudd 2.

Hylse: Norma 2x skutt

Press: Halspresset

Hette: CCI200

Krutt: Norma N-4

Mengde krutt: 43 grain

Kule: Partizan 120 grain

FC: Nei

Hastighet: 736.4 m/s

 

Det var ingen vesentlig forskjell på samlingene - de lå på 3 skuddserie på 100m med anlegg på ca 10 mm på hylse med og uten FC. Men de som var krympet sotet ikke. Men viss jeg tar hastigheten i betraktning, så ser det ut til at de kan lades litt kraftigere.... Noen synspunkter??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...