Jump to content

Steyr SSG 69 pii kal .308 til storviltjakt?


Mostique

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg rifle til storviltjakt nå ganske snart, og har en Steyr SSG 69 pii kal .308 på hånden til 7-8000 spenn. Er det et dugelig våpen? Tidligere har jeg gått med en Tikka T3 Lite 6,5x55 som jeg har hatt til låns, og den har gjort jobben med få hjortene til å legge seg ned uten problemer. Nå har altså tida kommet for at jeg skal investere sjøl. Men Steyren er vel noe tyngre enn Tikkaen? Både bøjakt og smygjakt er aktuelt, og spesielt mtp sistnevnte er kanskje vekta noe å tenke på?

 

Setter pris på innspill og kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

SSG-69 har en velfortjent klassikerstatus. Den er en av tidenes mest vellykkede skarpskytterrifler. Men, som du selv er inne på, denne typen våpen er relativt tunge. Den er en super bøjaktrifle, men den ville ikke vært mitt førstevalg på hjortejakt i bratte vestlandslier. Hvis du vil ha ergonomien og presisjonen fra SSG-69 i en lett og hendig rfle, gå for en Steyr Scout i samme kaliber. Da får du integrert tofot, ekstra magasin i skjeftet og nedfellbart jaktdiopter med på kjøpet, samt SBS-låskassen som er en videreutvkling av Mannlicher Mod. S som SSG-69 er bygget på. Jeg bruker en Scout i .223 til småviltjakt og jaktfelt, den anbefales på det varmeste !!!

Link to comment
Share on other sites

Til den prisen hadde jeg kjøpt den umiddelbart, til tross for at jeg allerede har en haug våpen!!

 

Steyr SSG69 er den råeste masseproduserte sniperriflen, iallfall av dem som minner litt om et jaktvåpen. Man finner såklart AWP, TRG, DSR1 etc, men de er for spesielt interesserte. Som nevnt, er det kanskje ikke førstevalget dersom du skal ha et rent redskap til jaktbruk, men er du et snev av våpeninteressert er SSG så utrolig mye mer enn en tikka og de vanlige 700'ne. Å sammenligne en SSG med en T3, er som å sammenligne en knallbra kvalitets Toyota Corolla(kjedelig) med en BMW 3-serie med litt ekstrautstyr.

 

Presisjonen i det kaldhamrede løpet er i særklasse.

 

En passelig brukt SSG69 får du glatt solgt for 11-12000 kr.

Link to comment
Share on other sites

HighPower: Ja vekta er i grunnen det eneste jeg er en smule bekymra for. Det står i tillegg en tofot på den, men den er det jo bare å skru av dersom jeg vil spare noe vekt. Hva terreng angår er det nok vestlandet vi snakker om. Alt fra Nordfjord og opp til Nordmøre, så jeg skal ikke lete lenge etter ulendt terreng. Scouten ser sabla snasen ut, men da snakker vi et helt anna prisnivå med mindre jeg ramler over den brukt og. Jeg har liksom tenkt meg max 20000,- for hele sulamitten (rifle, kikkertsikte, våpenskap, the lot).

Link to comment
Share on other sites

Konto: Ja jeg har skjønt at det er et supert våpen. Har dog ikke prøvd den ennå, det skal jeg selvfølgelig gjøre før jeg eventuelt slår til. Ifølge selger er det kun skutt 200 skudd med den og, og det tatt i betraktning kan jeg ikke skjønne annet enn at si 7500,- er et ufattelig godt tilbud?

Link to comment
Share on other sites

Har selv en SSG 69 P2

Som de andre sier så er presisjonen på våpenet meget god.

 

Et par ting å tenke på:

-Den kan bli noe lang/tung ved lengre jaktturer (5 kg med leupold 4,5-14X50, 4,6 kg med 6X42 kahles)

-Magasinene er av plast og må nok sees på som forbruksvare over tid (ihvertfall hvis du klarer å søle litt solvent her og der..)

-Underbeslaget/magasinbrønnen er av plast. Denne kan sprekke hvis du ikke er forsiktig når du skrur til skruene som holder ting isammen.

-Bruk orginale Steyr montasjer. Fåes i 26mm og 30mm (Tar av kikkerten under pussing og har ingen treffpunkt-forandring)

-Pipa tåler nok mange skudd, men når den er utslitt har du probler med å få byttet den da den er pressa inn i låsekassa og ikke gjenget.

-Hvis du lader selv vil du merke at hylsene strekker seg litt og må trimmes relativt ofte

 

Ellers... løp og kjøp!

 

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Ser Scouten snasen ut? Er ikke den egentlig bare rar?

Det er vel en tanke subjektivt, og det er ikke utseendet du skyter med. Men den er fullpakket med praktiske løsninger, den samler på under 50-øringen på 100m, og det mest overbevisende av alt er hvordan den føles når du får den i hendene. Liten og lett, men stødig som en matchrifle.

 

@Mostique: Hvis du ikke blir skremt av vekten, så kom deg avgårde og kjøp den SSG-en før selger kommer til sine fulle fem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja men du skulle aldri ha nevnt Scouten. Får jeg kjøpe din? :lol:

Tja, et par forutsetninger som må oppfylles først:

- Det må snø oppover

- Helvete må fryse til

- Sahara må bli overgrodd med regnskog

- Golfstrømmen må snu

 

Kommer sikkert på noen flere 8)

Scouten er antagelig den sterkest vanedannende riflen jeg har vært borti.

Link to comment
Share on other sites

Den må du bare kjøpe

Har selv 3 stk av disse i 243,22-250 og en 308 i PIV utgave, kjemperifler med en utrolig presisjon.

Løpet sliter du ikke ut med normal skyting, vet om rifler men 10000 skudd igjennom og fremdeles god presisjon.

Som tidligere nevnt i denne tråden så kan magasin og "brønn" bli ødelagt av diverse rensevæsker, har selv ikke erfart dette.

Har hatt steyere siden av midten av 80 tallet som fungerer utmerket den dag i dag.

SSG"n er vel regnet som sniper riflenes svar, disse er nå over 40 år i design og fremdeles på topp når det gjelder presisjon, riktig nok så er det rifler på markedet i dag som matcher disse, men da er det et helt annet konsept vanlighvis,disse kresjonene minner mange ganger om star wars utgaver.

 

ssgp2

Link to comment
Share on other sites

Var giret på Scout'en i mange år,- helt til jeg fikk holde en for første gang! Satte den tilbake på plass og har aldri tenkt mer på den. Den var totalt annerledes enn det jeg hadde forestilt meg. Sluttstykkegang + feel gjorde at selv den billigste amerikanske RemChesterSuperSniperPro fremsto som gjennomarbeidet. Trist for konseptet elsker jeg, men som sagt; så "kjentes den feil ut" for meg..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...